Rural Voice

Hoewel de afstanden in Nederland relatief klein zijn en het plattelandsleven hier meestal niet met armoede wordt geassocieerd, wordt de stem van de plattelandsjeugd politiek en sociaal vaak nauwelijks gehoord of zelfs volledig genegeerd. Kunst en kunsteducatie kunnen een belangrijke rol spelen bij het versterken en hoorbaar maken van die stem. Maar het gaat niet alleen om het gebruik van kunst; als kunstenaars en kunstdocenten moeten we ook nadenken over hoe we deze stemmen respectvol kunnen eren wanneer ze eenmaal gehoord worden. Door eerst goed naar de plattelandsjeugd te luisteren, willen we kunstenaars en kunstdocenten aanmoedigen om te onderzoeken hoe ze deze stemmen kunnen ondersteunen.

Met behulp van de Story Circle-methode en de Inclusivity Pathway Training (IPT) hebben we eerst de jongeren en vervolgens hun leraren betrokken bij dit proces. Daan den Hertog en Lola de Winter, die samenwerkten aan hun afstudeeronderzoek voor de MA Kunsteducatie, sloten zich bij ons aan om te onderzoeken hoe kunsteducatie kan bijdragen aan het versterken van de stem van de plattelandsjeugd. Samen met onderzoekers Antine Zijlstra (NHL Stenden), Nathalie van Barneveld (ROC van Twente) en Camiël Kesser (lectoraat Sociale Rechtvaardigheid en Diversiteit in de Kunsten) onderzochten we het gebruik van IPT en Story Circles om gesprekken te faciliteren.

Wat betekent het om van het platteland te zijn? We gingen hierover in gesprek met jongeren van verschillende onderwijsniveaus: middelbare school (Johannus Fontanus College Barneveld), mbo (ROC van Twente) en hbo (NHL Stenden Leeuwarden). De meningen hierover verschillen sterk. Naarmate studenten ouder worden, denken ze bewuster na over hun plattelandsachtergrond wanneer ze verhuizen voor vervolgonderwijs of andere carrièrekeuzes maken. De studenten deelden hun ervaringen via een videoliefdesbrief waarin ze hun liefde voor hun regio uitdrukten en bespraken deze in een podcast waarin ze reflecteerden op hun leerervaringen tijdens dit project.

De studenten van NHL Stenden ontwikkelden een werkboek over het maken van een videoliefdesbrief, bedoeld om studenten op het ROC en de middelbare school te helpen bij het maken van toekomstige videoliefdesbrieven. We sloten het project af met een werkconferentie in Twente, waar we mensen die met jongeren werken uitnodigden om onze bevindingen te ontdekken en zelf te ervaren hoe krachtig het is om IPT en Story Circles te gebruiken om jongeren te betrekken.

Liefdesbrieven

Onderzoekers: Aminata Cairo, Camiël Kesser, Lola de Winter/Daan den Hertog (MA Kunsteducatie)
Partners: ROC Twente / Hogeschool NHL Stenden Leeuwarden

Delen