Naar inhoud
 

Nieuwsbrief

Meld je aan

Team 2024

Rosa te Velde

Rosa te Velde is onderzoeker, ontwerper en docent. Bepalend voor haar werk en denken was de Decolonial Summer School van Rolando Vàzquez en Walter Mignolo waar ze in 2016 aan deelnam. Ze redigeerde het boek Vistas of Modernity: Decolonial Aesthesis and the End of the Contemporary (2020) van Vàzquez. Recent verscheen haar publicatie Schetsen voor de toekomst: herinneringen aan een gebouw, een onderzoek naar segregatie, gentrificatie en ‘de politiek van het vergeten’ in Amsterdam Nieuw-West, in opdracht van De Appel. Ze initieerde en coördineerde het Hear! Here! platform voor dialoog en kritische pedagogiek voor docenten en staf van de Gerrit Rietveld Academie/Sandberg Instituut. Momenteel doet ze onderzoek naar ‘design’ en ‘materiële cultuur’ als Research Associate bij het Nationaal Museum van Wereldculturen samen met Rana Ghavami, en geeft ze les aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag.

Madieke Hupperets

Madieke Hupperets is werkzaam als docent en coördinator in het HBO. In het verleden coördineerde ze projecten met jongeren en onderwijs op de educatieafdeling van Foam, met nadruk op burgerschap en het dichten van de kloof tussen de canon en jongerencultuur. Zij is gewend om de spil te zijn in een netwerk van studenten, docenten, kunstenaars en instituten en ziet graag dat iedereen een plek aan tafel heeft. 

Madieke heeft de bacheloropleiding Docent Beeldende Vorming en de master Kunsteducatie afgerond aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Ze werkt als coördinator van het lectoraat SJ&DA en als docent/coach bij de Hogeschool van Amsterdam (Sportkunde).

Gabriela Acosta Camacho

Gabriela Acosta Camacho is werkzaam als coördinator, docent dans, onderwijspedagogiek en onderzoeksvaardigheden in het HBO en als projectleider en programmamaker in de culturele sector.
Ze laat diversiteit en inclusiviteit een integraal onderdeel vormen van haar onderwijs- en werkpraktijk.
Zij verbindt verschillende doelgroepen en organisaties met elkaar en vindt het belangrijk om beleid om te zetten in concrete acties: de praktijk in en de vloer op!

Gabriela heeft de bacheloropleiding Docent Dans en de master Kunsteducatie afgerond aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK).
Zij werkt voor de AHK, Codarts en met verschillende culturele instellingen.

Tayfun Balçik

Tayfun Balçik is freelance historicus (afgestudeerd op de Armeense genocide), journalist bij de Kanttekening en anti-racisme activist voor vrede, gelijkheid en broederschap.
Hij is geboren in Amsterdam in een Turks arbeidersgezin. Vanaf 2015 is hij betrokken bij The Hague Peace Projects om de dialoog te bevorderen tussen Armeniërs, Koerden en Turken. Ook is hij een kritische volger van het nieuws over 'de moslims' en/of 'de islam' en heeft daar twee rapporten over geschreven (Moslims in Nederlandse kranten en Moslims op TV).

Sinds 2021 verzet hij zich met wooncoöperatie De Bundel en het burgerinitiatief Nieuw-West in Verzet tegen gentrificatie.

Paulina Trejo Méndez

Paulina Trejo Méndez is een onafhankelijk onderzoeker en kunstenaar met een doctoraat in ontwikkelingsstudies aan de Erasmus Universiteit. Hun werk concentreerde zich op de politiek van kennis en dekolonisatie van genezing, waarbij ze op zoek gingen naar vormen van verzet tegen belichaamd wissen (epistemicide en feminicide).
Ze hebben lesgegeven aan de Universiteit van Bonn in Duitsland.
Hun kunst- en onderzoeksprojecten brengen kunst, Latijns-Amerikaans feminisme, dekolonialiteit, genezing, medische blik en endometriose samen.
Ze werkten samen met de zelfbeheerde uitgeverij Cooperativa Editorial Retos en brachten werken samen van rebelse WOC, trans-, inheemse, zwarte activisten, academici en kunstenaars.

Voormalige team

Aminata Cairo

Aminata Cairo werkt als onafhankelijk consultant en onderzoeker op het gebied van diversiteit en inclusie, en adviseert in die hoedanigheid diverse hoger onderwijsinstellingen en organisaties in Nederland op het gebied van inclusief leiderschap en inclusieve educatie. Eerder was zij onder meer lector Inclusieve Educatie bij de Haagse Hogeschool, diversity officer bij de Universiteit Leiden, Associate Professor bij het Anthropology Department van de Southern Illinois University Edwardsville en was ze betrokken bij tal van onderzoeksprojecten op het gebied van antropologie, diversiteit en het creëren van inclusieve en veilige leer- en werkomgevingen. Ze heeft diverse publicaties over diversiteit en inclusie op haar naam staan en is als adviseur en bestuurslid betrokken bij verschillende ideële stichtingen en organisaties. In 2013 ontving ze de International Faculty Achievement Award en de Martin Luther King, Jr. Humanitarian Award aan de Southern Illinois University Edwardsville. In 2016 werd ze geridderd in de Order van de Palm voor haar bijdrage aan cultuur door de regering in Suriname. In 2018 werd ze genomineerd voor ‘Lector van het Jaar’. 

Camiël Kesser

Camiël Kesser is een geboren en getogen Amsterdammer die zo divers komt als de stad waarin hij woont. Voetbal was niet voldoende om de nieuwsgierigheid te stillen naar de magie van het menselijk gedrag. Na een mentale en fysieke ontdekkingstocht over de wereld heeft Camiël in de studie culturele maatschappelijke vorming (CMV) landing gevonden. De studie die creatieve en cognitieve aspecten met elkaar heeft verweven zijn voor Camiël het fundament geworden van zijn professionele carriere.

Camiël was werkzaam als Ouder en Kind adviseur toen in 2020 de passie ontvlamde om authentieke gesprekken te vereeuwigen. Dit middels een podcast, om aan het publiek te laten zien waarom de kracht van het verhaal een tijdloze plek verdient.

Chris Kaspar de Ploeg

Chris Kaspar de Ploeg (1994) is een grassroots organisator, spreker en onderzoeksjournalist, en publiceerde onder meer in Follow the Money, De Groene Amsterdammer en OneWorld. Chris schreef het boek Ukraine in the Crossfire en is medeoprichter en kernorganisator bij Aralez, een grassroots organisatie voor dekolonisatie, en bij Arts of Resistance, een coalitie die een brug slaat tussen sociale bewegingen en de kunsten.

Chris schrijft, spreekt en organiseert over verschillende onderwerpen rondom sociale rechtvaardigheid, waaronder (neo-)kolonialisme, klimaatrechtvaardigheid, racisme en kapitalisme. Je vindt zijn werk op zijn website: www.chrisdeploeg.com

Chadiedja Buijs

Chadiedja Buijs is docent, schrijver, curator en creatief producent gevestigd in Amsterdam.

Ze werkte in de beeldende kunst sector in Caïro, waarna ze een MA in hedendaagse Islamitische kunst en culturen behaalde aan de Universiteit Leiden. Haar huidige praktijk is gericht op kunstproducties binnen alternatieve instellingen van democratische inclusie.

De afgelopen vijf jaar werkte ze voor meerdere kunstenaars en organisaties zoals het internationale literatuurfestival Read My World, Urban Resort, de gemeente Amsterdam, Theatercollectief Adelheid + Zina en het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Chadiedja doceert momenteel cultuurbeschouwing aan het Instituut voor Podiumkunsten in Maastricht (Toneel Academie Zuyd).

David Cham

David Cham is werkzaam als docent, danser en choreograaf. In zijn werkpraktijk komt hij met een breed spectrum van verschillenden leeftijden en culturen in aanraking. Daarom staan inclusiviteit en diversiteit centraal in zijn werkpraktijk, zodat een uitwisseling van kennis op een natuurlijke wijze kan plaatsvinden. Hij heeft een fascinatie voor de fysieke expressie van gender en de digitale projectie daarvan net zoals voor dekoloniserende Queer theorie.

In 2021 is hij afgestudeerd van de Docent Dans opleiding aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK) en volgt op dit moment de MA opleiding Kunsteducatie (AHK).

Layzmina Emerencia

Layzmina Emerencia is dans docent, cultuur coach en een creatieve maker.
In 2014 verhuisde zij vanuit Aruba voor de studie Docent Dans aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten(AHK).
Layzmina is een onderzoeker die graag het avontuur opzoekt. Zo besloot ze in haar 
afstudeerjaar (2019) zowel in Israel als in Ghana stage te lopen.

Op het moment werkt Layzmina met name in het primair en voortgezet onderwijs als interdisciplinaire dansdocent met West-Afrikaanse dans principes als expertise. Sinds 2021 volgt ze daarnaast de Masteropleiding Kunsteducatie aan de AHK.Tijdens deze studie staan twee thema’s centraal voor haar; representatie in het onderwijs en dekolonisatie.

Delen
 

Nieuwsbrief

Meld je aan