Naar inhoud
 

Easter School Re-Membering Nieuw-West

29 + 30 + 31 March 2024

 

Nieuwsbrief

Meld je aan

 

DD & IPT Podcast

Over ervaringen van Docent Dans met Inclusivity Pathway Training

Het lectoraat Sociale Rechtvaardigheid en Diversiteit in de Kunsten heeft tot doel bij te dragen aan kennisontwikkeling rondom sociale rechtvaardigheid binnen de artistieke praktijk, educatie en onderzoek, zowel binnen de AHK als erbuiten.

Samen met studenten en onderzoekers wordt praktijkgericht onderzoek geïnitieerd, ontwikkeld en uitgevoerd. 

 

Onderzoekstrajecten

Binnen het lectoraat ligt de focus op twee onderzoekstrajecten:

  • Sociaal rechtvaardige kunsteducatie (socially just art education)
    Dit traject omvat de onderzoeksactiviteiten die het (kunst)onderwijs direct ondersteunen, waarbij gebruik wordt gemaakt van methoden die sociaal rechtvaardige praktijken belichamen. De 5 pijlers; het weven van verhalen en de Inclusivity Pathway Training (IPT) zijn hier voorbeelden van. De projecten en onderzoeksactiviteiten worden geïnitieerd op verzoek van studenten en medewerkers of vanuit vraagstukken uit het kunstonderwijs.
  • Sociaal rechtvaardige gemeenschappen (socially just communities)
    Onze kennisproductie heeft tot doel bij te dragen aan de transformatie van gemeenschappen, zowel binnen als buiten de instelling. Dit onderzoekstraject sluit aan op de kennis, ervaringen en alledaagse realiteit van gemeenschappen buiten de muren van een kunsteducatieve instelling en heeft als doel om voortdurend verbindingen te cultiveren tussen burgerschap, onderwijs en de creatieve praktijk. De projecten en onderzoeksactiviteiten worden geïnitieerd door of komen voort uit gemeenschappen of samenwerkingspartners buiten de AHK.

Missie & Visie

Missie
Het lectoraat Sociale Rechtvaardigheid en Diversiteit in de Kunsten biedt samenwerkingsmogelijkheden voor onderzoek en onderwijs die bijdragen aan kennisontwikkeling van studenten, docenten, creatieve professionals en burgers. 
We streven naar onderwijs, onderzoek en een creatieve praktijk op basis van de principes van sociale rechtvaardigheid. Het lectoraat reageert op vragen en behoeften van AHK-studenten, docenten en medewerkers, evenals van externe creatieven en gemeenschappen. Daarnaast initieert het ook zelf projecten.
Het lectoraat Sociale Rechtvaardigheid en Diversiteit in de Kunsten biedt samenwerkingsmogelijkheden voor onderzoek en onderwijs die bijdragen aan kennisontwikkeling van studenten, docenten, creatieve professionals en burgers. 
We streven naar onderwijs, onderzoek en een creatieve praktijk op basis van de principes van sociale rechtvaardigheid. Het lectoraat reageert op vragen en behoeften van AHK-studenten, docenten en medewerkers, evenals van externe creatieven en gemeenschappen. Daarnaast initieert het ook zelf projecten.

Visie
Het lectoraat Sociale Rechtvaardigheid en Diversiteit in de Kunsten staat voor een benadering van diversiteit en sociale rechtvaardigheid die moed, bescheidenheid, zorg en creativiteit vereist. We vertrekken vanuit het idee dat relationaliteit en belichaming de sleutel is tot herstel en genezing. Als reactie op de lange geschiedenis van fragmentatie in de maatschappij, poogt het lectoraat te breken met de gevolgen van 500 jaar moderniteit en kolonialiteit. We geloven in de kracht en van individuen en groepen om hun eigen weg naar transformatie via creativiteit te vinden.

Het lectoraat zit momenteel in een transitiefase. In 2024 zal een nieuwe lector worden aangesteld. Tot die tijd wordt het lectoraat geleid door associate lector Rosa te Velde. 

 

 

Delen
 

Easter School Re-Membering Nieuw-West

29 + 30 + 31 March 2024

 

Nieuwsbrief

Meld je aan

 

DD & IPT Podcast

Over ervaringen van Docent Dans met Inclusivity Pathway Training