Naar inhoud
 

Nieuwsbrief

Meld je aan

Het lectoraat Sociale Rechtvaardigheid en Diversiteit in de Kunsten heeft tot doel bij te dragen aan kennisontwikkeling rondom sociale rechtvaardigheid binnen de artistieke praktijk, educatie en onderzoek, zowel binnen de AHK als erbuiten.

Het lectoraat wordt geleid door Aminata Cairo en Rosa te Velde. Zij zullen samen met studenten en onderzoekers praktijkgericht onderzoek initiëren, ontwikkelen en uitvoeren dat bijdraagt aan de totstandkoming van inclusief kunstvakonderwijs, kunsteducatie en een inclusieve en rechtvaardige kunst- en cultuursector.

Aminata Cairo

Aminata Cairo werkt als onafhankelijk consultant en onderzoeker op het gebied van diversiteit en inclusie, en adviseert in die hoedanigheid diverse hoger onderwijsinstellingen en organisaties in Nederland op het gebied van inclusief leiderschap en inclusieve educatie. Eerder was zij onder meer lector Inclusieve Educatie bij de Haagse Hogeschool, diversity officer bij de Universiteit Leiden, Associate Professor bij het Anthropology Department van de Southern Illinois University Edwardsville en was ze betrokken bij tal van onderzoeksprojecten op het gebied van antropologie, diversiteit en het creëren van inclusieve en veilige leer- en werkomgevingen. Ze heeft diverse publicaties over diversiteit en inclusie op haar naam staan en is als adviseur en bestuurslid betrokken bij verschillende ideële stichtingen en organisaties. In 2013 ontving ze de International Faculty Achievement Award en de Martin Luther King, Jr. Humanitarian Award aan de Southern Illinois University Edwardsville. In 2016 werd ze geridderd in de Order van de Palm voor haar bijdrage aan cultuur door de regering in Suriname. In 2018 werd ze genomineerd voor ‘Lector van het Jaar’. 

Rosa te Velde

Rosa te Velde is onderzoeker, ontwerper en docent. Bepalend voor haar werk en denken was de Decolonial Summer School van Rolando Vàzquez en Walter Mignolo waar ze in 2016 aan deelnam. Ze redigeerde het boek Vistas of Modernity: Decolonial Aesthesis and the End of the Contemporary (2020) van Vàzquez. Recent verscheen haar publicatie Schetsen voor de toekomst: herinneringen aan een gebouw, een onderzoek naar segregatie, gentrificatie en ‘de politiek van het vergeten’ in Amsterdam Nieuw-West, in opdracht van De Appel. Ze initieerde en coördineerde het Hear! Here! platform voor dialoog en kritische pedagogiek voor docenten en staf van de Gerrit Rietveld Academie/Sandberg Instituut. Momenteel doet ze onderzoek naar ‘design’ en ‘materiële cultuur’ als Research Associate bij het Nationaal Museum van Wereldculturen samen met Rana Ghavami, en geeft ze les aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag.

Delen
 

Nieuwsbrief

Meld je aan