AHK LearningLab
Kunst - educatie - wetenschap - technologie
Het AHK LearningLab is gevestigd in gebouw 024, het karakteristieke gebouw aan de rand van het Marineterrein, langs het water. In deze mooie, lichte locatie richten we ons op onderzoek en educatie op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie. De deuren van het LearningLab staan open voor studenten, docenten, buurtbewoners, onderzoekers, kunstenaars, makers en creatieve ondernemers. Er is ruimte om elkaar te ontmoeten, om samen te werken, projecten te ontwikkelen en te onderzoeken. Maar er is ook plaats voor debat, disseminatie en overleg. Voor gebruikers zijn er enkele flexplekken.
In het AHK LearningLab zijn gevestigd:
AHK Master Kunsteducatie
De master Kunsteducatie is er voor kunsteducatoren, kunstdocenten en kunstenaars die zich verder willen professionaliseren in hun vakgebied. In deze tweejarige deeltijdopleiding ontwikkel je jouw persoonlijke visie op actuele vraagstukken in de kunst en kunsteducatie. Hiervoor werk je nauw samen met medestudenten uit verschillende disciplines. Tijdens de opleiding werk je aan je pedagogische, didactische en artistieke vaardigheden, onderzoek, ondernemerschap en kritische reflectie. Belangrijke thema’s in de opleiding zijn interdisciplinariteit, inclusiviteit en sociaal engagement.
[Meer]
AHK Lectoraat Kunsteducatie
Het lectoraat Kunsteducatie is het academie-overstijgende lectoraat van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Het duo-lectoraat, gevormd door Emiel Heijnen en Melissa Bremmer, doet praktijkgericht onderzoek vanuit vraagstellingen van de verschillende docentenopleidingen van de AHK. Om onderzoek te bundelen en meer focus te brengen, is gekozen voor thema's die relevant en urgent zijn voor het kunsteducatieve veld: sociaal engagement en interdisciplinariteit, zowel tussen kunstdisciplines als tussen niet-kunst disciplines.
[Meer]
CASE (Centre for Arts & Sciences Education)
CASE (Centre for Arts & Sciences Education) is een landelijke discipline-overstijgende samenwerking van de AHK, St. Joost School of Art & Design / Avans Creative Innovation, Codarts, WdKA, iPabo, HvA, HKU en de ROCvA . Dit Centre of Expertise is op 15 september 2022 officieel geopend door Robbert Dijkgraaf (minister OCW) en Marjolein Moorman (wethouder Amsterdam). Onder leiding van directeur Anne Nigten, richt CASE zich op praktijkgericht onderzoek naar onderwijsvernieuwing en maatschappelijke innovatie op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie in de samenleving.
[Meer]
ArtechLAB Amsterdam
ArtechLAB Amsterdam wil op een laagdrempelige manier onderwijs in kunst in combinatie met wetenschap en technologie toegankelijk maken voor het hedendaags kunstonderwijs. Het ArtechLAB richt zich daarbij vooral op het ontwikkelen van educatieve ontwerpvaardigheden van (toekomstige) docenten. Vanuit het werkveld groeit de vraag naar handvatten om kunsteducatie te verbinden met techniek. Om antwoord te geven op die vraag verzorgt ArtechLAB workshops en nascholing. Het lab doet onderzoek en biedt inspiratiesessies en een digitale bronnenbank voor leerlingen en docenten.
[Meer]
Lectoraat Architectuur & Circulair Denken (Academie van Bouwkunst)
Peter van Assche is benoemd tot lector Architectuur & Circulair Denken aan de Academie van Bouwkunst. Gedurende vier jaar onderzoekt hij binnen dit lectoraat, samen met research fellow Gerjan Streng, de architectonische mogelijkheden van nieuwe materialen, modellen en technologieën voor een circulaire economie. In het kader van dit lectoraat zullen verschillende educatieve activiteiten, zoals gastcolleges, workshops en excursies, plaatsvinden in het AHK Learning Lab.
[Meer]
VRAcademy
De VRAcademy is een initiatief van de Nederlandse Filmacademie, de afdeling Immersive Media (IMVFX). De VR Academy is in 2017 gestart met als doel om innovatie en kruisbestuiving tussen educatieve instellingen en het bedrijfsleven te stimuleren. Studenten van alle academies van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten kunnen in eerste instantie op de VRAcademy kennismaken met de nieuwste technieken, zoals VR, AR en Mixed Reality door middel van samenwerking en onderzoeken wat die nieuwe technieken binnen hun eigen vakgebied voor hen kunnen betekenen.
[Meer]