Module | Boost Your career

In samenwerking met de Amsterdam Business school, onderdeel van Universiteit van Amsterdam.

Ben jij een creatieve professional met een aantal jaar werkervaring en toe aan een volgende stap in je carrière? Hop je al een paar jaar van project naar project, of ben je juist in dienst gegaan maar twijfel je of dit is wat je wilt? En (hoe) wil je je specialiseren? Ben je gemotiveerd om hiermee aan de slag te gaan en toe aan het herformuleren van een lange termijnvisie voor jouw werkpraktijk? De Amsterdam Business School (Universiteit van Amsterdam) en de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten hebben hun handen ineengeslagen om je hierin te begeleiden. Doe mee en boost je carrière.

Het verdiepende cursusprogramma Boost Your Career bestaat uit vijf gemeenschappelijke kennis- en werksessies van elk 2,5 uur. De leidraad van de vijf sessies is het ‘Design Thinking’-model. Een werkwijze die over de hele wereld gebruikt wordt en bestaat uit vijf fasen: ‘empathisch begrip’, ‘probleemdefinitie’, ‘ideeën creëren’, ‘prototype maken’ en ‘testen’. Elke werksessie is opgedeeld in twee gedeeltes: 1. Inspiratie/kennis deling en 2. Oefenen, reflectie & intervisie. De design-thinking-methode is een flexibele en interactieve werkmethode. Men heeft elkaar als ‘het team’ nodig om zijn eigen oplossing steeds beter te maken omdat je voortborduurt op elkaars input en ‘empathie’.

Er wordt in dit programma toegewerkt naar een plan voor een (her)geformuleerde ideale werkpraktijk aan de hand van bovengenoemde methode. Deelname levert een uitgewerkt plan van aanpak op waar je als cursist verder zelfstandig verder mee aan de slag kan.

Les 1: Emphasize
15 maart 2021, 19:00-21:30, door Alexander Alexiev en Simone van Bennekom
Veel van de dingen die we aanpakken zijn gebaseerd op hoe we denken, hoe het zou moeten en wat we denken dat een ander denkt: allemaal aannames. In deze eerste werkgroep nemen we deze aannames onder de loep. Wat klopt er (niet?) We bespreken onze kaders en de manier van leven en werken met elkaar. Elke cursist schijft zijn eigen manier van leven en werken op.

Les 2: Defining the problem
22 maart 2021, 19:00-21:30. door Karim Bennamar en Simone van Bennekom
In deze werkgroep gaan we eerst aan de slag met het ‘werk en leef document’ uit de vorige les. We analyseren de informatie in kleine groepen en door middel van intervisie gaan we een kernprobleem definiëren.

Les 3: Ideating & 1000 Ideas
29 maart 2021, 19:00-21:30, door Alexander Alexiev en Simone van Bennekom
De derde cursusavond besteden we in kleine groepen aandacht aan zo veel mogelijk (out of the box) oplossingen voor de kernproblemen. We gebruiken hiervoor de brainstormtechniek. Uit alle mogelijke oplossingen zoekt elke cursist uiteindelijk de goede richting.

Les 4: Prototyping
12 april 2021, 19:00-21:30, door Alexander Alexiev en Simone van Bennekom
In deze werkgroep verdiepen we ons in de markt van de creatieve sector en gaan we in kleine groepen aan de slag om een prototype te bedenken voor het realiseren van de ‘oplossing’. Het doel van deze fase is om op experimentele wijze de best mogelijke oplossing te ontdekken voor elke cursist.

Les 5: Testing
19 april 2021, 19:00-21:30, door Alexander Alexiev en Simone van Bennekom
In de laatste cursusavond testen we ieders plan van aanpak voor zijn geherformuleerde werkpraktijken en reflecteren we op ieders plan van aanpak. Ondanks dat dit de laatste fase is, is het vaak niet het einde van het ontwerpproces; hoe de cursist zijn plan van aanpak kan doorontwikkelen wordt ook besproken.

Door wie
Deze module is een samenwerking van de Amsterdam Business School (Universiteit van Amsterdam) en de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Alexander Alexiev is docent ‘Strategic Entrepreneurship and Innovation’ aan de Amsterdam Business School (UvA). Zijn PhD bepaalde hij aan de Rotterdam School of Management (Erasmus Universiteit). Zijn onderzoeksgebied beslaat o.a.: ‘strategic leadersship’ ‘strategic management and innovation’. Dit alles binnen het domein van de culturele en creatieve sector en innovatie.

Simone van Bennekom is binnen de AHK-projectleider van het project ‘ondernemen’ en ‘fair practice’. Binnen deze projecten houdt ze zich bezig met het door ontwikkelen van (extra) ondernemerschapsonderwijs voor AHK studenten en alumni. Ze is zelf afgestuurd aan de Academie van Theater en Dans (toneelschool), heeft een eigen theatergezelschap gehad en is afgestudeerd econoom van de Erasmus Universiteit. Ze heeft ervaring als adviseur in het bedrijfsleven en creatieve sector, is ondernemer en werkt voor het innovatie & bedrijvenbeleid bij het Ministerie van Economische Zaken waarin ze zich richt op internationale marktverruiming van de Creatieve Industrie. Ze doet onderzoek en publiceert over internationalisering als groeistrategie i.s.m. de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Deze masterclass is mede mogelijk gemaakt door Innovation Exchange Amsterdam (IXA) en Gemeente Amsterdam.

Praktische info

Voertaal
De voertaal van deze module is Engels. De docenten spreken ook Nederlands. Zou je liever een Nederlandse variant willen, stuur dan een bericht naar ondernemen@ahk.nl.

Voor wie
Gemotiveerde professionals uit de culturele sector en creatieve industrie met minimaal 3 jaar werkervaring. Je bent toe aan volgende carrière stappen en hebt behoefte aan professionele begeleiding. 
Deelname levert een uitgewerkt plan van aanpak en een ‘certificaat van deelname’ op, ondertekend door de AHK en ABS (UvA) op.

Kosten
De kosten voor deze module zijn 250 euro. Tickets kan je hier kopen. Ben jij student of alumnus van de AHK en heb je aantoonbaar 3+ jaar werkervaring, dan kun je met een voucher 50% korting krijgen. Mail ons op ondernemen@ahk.nl en gebruik het onderwerp ‘voucher BYC’ voor meer informatie. Heb je toestemming voor de korting gekregen, koop dan je ticket hier

Locatie
Online via Zoom.

Heb je nog vragen? Stuur dan een mail naar ondernemen@ahk.nl

Delen