Colinda Welboren is van Lichting 2020; ze is afgestudeerd aan de Theateropleiding Verkort van de Academie voor Theater en Dans. Vorig jaar heeft ze deelgenomen aan de Training Presenteren. Deze training is toegankelijk voor alle AHK studenten en alumni.

“Toen ik met mijn opleiding begon, was ik al theaterdocent in het voortgezet onderwijs. Maar nog niet met de juiste lesbevoegdheid. En in het onderwijs wordt dat uiteindelijk wel gevraagd. Na een lange zoektocht kwam ik bij de Academie voor Theater en Dans terecht, die de opleiding Theaterdocent in verkorte vorm aanbood. Op de school waar ik destijds in loondienst werkte, voerde ik vaak het gesprek over de inhoud van het vak theater. Het is een schoolvak dat vaak lastig wordt begrepen. Bijvoorbeeld als de schoolleiding aangeeft dat de reden om het vak theater weer een plek in het rooster te geven, is om leerlingen wat socialer te laten worden. Dan antwoordde ik: ‘Maar ik geef geen les in sociale vaardigheden. Ik geef theater waar sociale omgangsvormen een voorwaarde zijn om aan de slag te kunnen’ Waarop het antwoord dan was: ‘Ja natuurlijk, maar ze worden toch ook sociaal vaardiger?’ Dat soort gesprekken voerde ik zo vaak. Daarbij komt dat het schoolvak theater in het voortgezet onderwijs ook echt wordt gezien als een vak voor erbij, een beetje voor de leuk. Ik had het vaak over ‘de waarde van theater’ en hield mij als zodanig al (onbewust) bezig met pitchen.

Na mijn afstuderen aan de AHK heb ik de overstap gemaakt van een job in loondienst naar freelance theatermaker en -docent. Dat wilde ik heel graag maar er kwam tegelijk een bepaald ongemak naar boven. Zo van ‘Ok, ik ben altijd die docent geweest, maar nu ben ik docerend theatermaker. Hoe doe ik dat? Is het voldoende als ik mijzelf ben en hoe ben ik dan mijzelf? En hoe zorg ik ervoor dat ik dat op de juiste manier overbreng?’ Best gek dat al die vragen op zo’n moment opkomen, want op de school waar ik werkte, moest ik mijzelf ook stevig neerzetten. Maar nu werd mijn wereld ineens een heel stuk groter. Ik melde mij aan voor de Training Presenteren en mijn insteek was: ‘Stel je voor ik ga naar De Karavaan, dat is een organisatie voor avontuurlijk locatietheater in Alkmaar en omgeving. En ik wil MELK, mijn locatievoorstelling op een melkveebedrijf daar neerzetten, en een verbinding aangaan met die organisatie; hoe pitch ik dat?’

We gingen van start met een gevarieerd en internationaal gezelschap en dat was echt inspirerend. Er waren deelnemers die al langer werkten, deelnemers met 2 tot 3 jaar werkervaring en studenten.  Zo’n diverse club is echt te gek, het is heel leerzaam en waardevol. Je geeft elkaar tijdens de training feedback. En de docenten geven ook feedback. Een voorbeeld? Docent Astrid Rose had een foto van mijn Instagram account gehaald, een hele mooie en creatieve foto. Maar Astrid zei ‘Ja, zo vinden mensen jou dus. Wil je dat?’ Toen dacht ik ‘Oh nee, dat wil ik niet.’

"Toen ik de training inging, zat ik midden in een overgangsfase. Deze training was voor mij echt een fijne schakel in mijn ontwikkeling."

Al die feedback hielp mij enorm. Ik kreeg een helder beeld van waar ik stond en tijdens de training krijg je concrete handvaten aangereikt die helpen bij de verbetering van jouw presentatie. En daar oefen je dan mee. Zo kon ik voor mijzelf al een aantal paaltjes neerzetten tijdens het bouwen van mijn presentatie.

En natuurlijk kan er altijd iets gebeuren als je een pitch doet, maar zorg in ieder geval dat je voorbereid bent. Of zoals de docent zei: ‘Je vraagt van mensen tijd, zorg dat je er ready voor bent.’ De training was gericht op zaken die je in ieder geval in de hand kunt hebben. Dat kun je niet zeggen van zenuwen, die vaak een grote rol spelen bij presenteren. Zenuwen is een eigen persoonlijk proces, maar er zijn zoveel sterke punten die je vanuit jouw persoonlijkheid al meeneemt. Dat vond ik een hele fijne insteek van de training.

Presenteren is toch best spannend. Als je, zoals ik, het idee hebt om in contact te komen met een theaterorganisatie dan kun je dat in je hoofd heel groot maken. Maar tijdens die training werd het weer klein. Behapbaar. ‘Ok, het zijn dus gewoon mensen die werken voor die organisatie, je hebt die ontmoeting en het gaat vaak over wie ben jij, wie ben ik, wat kunnen we voor elkaar betekenen? En natuurlijk, mensen zijn druk dus kun jij in een minuut de kern overbrengen? Waar sta je voor, wat wil je, etc. Zodat je niet ter plekke denkt: ‘Over welk project ga ik nou wat vertellen’, of je verliest jezelf in een zijweg en dan is die minuut wel voorbij.’

Een tip die ik heb voor deelnemers: stap over je eigen ongemak heen. De setting van deze training is heel veilig. En nog een tip: zorg dat je aan alle bijeenkomsten deel kan nemen. Het totaalpakket van de bijeenkomsten geeft de training echt meerwaarde. Docent Marjolein Roeleveld zegt dat ook tijdens de intro: ‘Je komt met meer tools eruit. En door het oefenen krijg je meer zelfvertrouwen.’ Dat doet ze echt goed. Toen ik de training inging, zat ik midden in een overgangsfase. Deze training was voor mij echt een fijne schakel in mijn ontwikkeling.”

Delen