Pierre Audi

Het Pelléas et Mélisande project
Interfacultair 2004­-2005

Het Pelléas et Mélisande project is gebaseerd op het voorstel van Pierre Audi om mogelijke adaptaties van de opera Pelléas et Mélisande van Claude Debussy voor film en andere media te onderzoeken met een interdisciplinaire groep deelnemers, bestaande uit studenten en alumni van de opleidingen voor theater, dans, muziek, film en bouwkunst aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.

De voornaamste inspiratiebron voor dit project is Audi’s overtuiging dat er maar weinig succesvolle filmbewerkingen van opera zijn gemaakt, terwijl de versmelting van deze twee relatief moderne kunstdisciplines zou kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van een unieke vorm van vertelling: één die zowel muzikale als tekstuele en visuele elementen behelst. Zijn motivatie komt mede voort uit zijn onvrede over zijn mislukte eerste eigen poging om tot een filmscenario voor Pelléas et Mélisande te komen. Hij beschrijft: ‘Het is een grote uitdaging om opera en muziektheater voor film te adapteren. Maar heel weinig pogingen zijn werkelijk geslaagd. En die dat zijn, hebben grote risico’s genomen om hun doel te bereiken. Tijdens mijn eigen proces om het Pelléas-script te voltooien realiseerde ik me dat ik verder moest zoeken op nieuwe terreinen om het verhaal, de muziek en de karakters te kunnen overbrengen. Ik vroeg me af of zulke nieuwe terreinen te vinden waren door de problemen voor meer mensen open te stellen.’

Audi daagde de deelnemers uit om hun eigen motivatie voor hun betrokkenheid bij dit onderzoeksproject centraal te stellen, en om zich los te maken van zijn oorspronkelijke bewering. Dit leidde tot vijf samenwerkingsverbanden en vijf verschillende visies. Op zichzelf geeft geen van deze aanzetten een antwoord op het dilemma van Audi. Maar zij vullen elkaar aan, en tezamen bieden zij een perspectief op de complexiteit van opera-adaptaties voor film en andere media.

Over Pierre Audi
Pierre Audi is artistiek directeur van De Nederlandse Opera. Hij regisseerde bij DNO en daarbuiten spraakmakende opera- en theaterproducties. Hij ontving onder meer de Prins Bernhard Cultuurfonds Theater Prijs, de Prix d’Amis voor Wagners Der Ring des Nibelungen, en in Drottningholm werd hem een eremedaille uitgereikt voor zijn Händel-producties.

Audi werd benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw en Chevalier de la Légion d’Honneur. In 2001 realiseerde Audi zijn eerste film, For Birth or Death?, gebaseerd op muziek van Benjamin Britten. Sinds 2005 is Audi tevens als directeur verantwoordelijk voor de programmering van het Holland Festival.

Het Artist In Residence (AIR) programma is een programma van het lectoraat Kunstpraktijk en artistieke ontwikkeling in samenwerking met de verschillende instituten van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Resultaten van het AIR-programma worden in- en extern onder de aandacht gebracht door middel van digitale nieuwsbrieven en de jaarlijkse publicatie ON AIR.

Delen