Der Theatermacher: Johan Simons
Der Theatermacher met Johan Simons, Katie Mitchell en Luk Perceval - Benedikt Haubrich
Sinds de komst van Yvette Fijen en Steven Van Watermeulen als artistiek leider van de Regie Opleiding ondersteunt de AHK met het speciale AIR-programma Der Theatermacher de nieuwe koers van de opleiding. Daarbinnen wordt de student intensief geconfronteerd met wezenlijke vragen over diens artistieke driften, over het onmogelijke en verborgene, over radicaal en compromisloos theater en de maatschappelijke betekenis van de kunstenaar. In een speciale reeks onder de noemer Der Theatermacher ontmoeten de studenten belangrijke kunstenaars uit het internationale circuit. Tijdens het studiejaar 2014-2015 zijn dat Luk Perceval (Thalia Theater Hamburg), Johan Simons (Münchner Kammerspiele & Ruhrtriennale) en Katie Mitchell (o.a. Schaubühne am Lehniner Platz) . Theatermakers die binnen Europa een prominente plaats innemen, niet in het minst omdat zij in staat zijn bijzonder repertoire te kiezen en relevante thema’s aan de orde stellen.
De titel van het AIR traject Der Theatermacher is ontleend aan het gelijknamige stuk van de Oostenrijkse toneelschrijver Thomas Bernhard.
Robbert van Heuven interviewde Steven Van Watermeulen in ON AIR 2015-16.
Johan Simons
In september 2014 is Johan Simons de eerste gast van Der Theatermacher die aan de hand van zijn vraag naar radicaliteit de studenten verleidt om onder zijn begeleiding hun visie op drie scènes uit het wereldrepertoire te ensceneren. Met vier acteurs Elsie de Brauw, Pierre Bokma, Bert Luppes en Jacob Derwig en aan de hand van een sleutelscène uit Vrijdag, de Oresteia en Elementaire Deeltjes leren de regiestudenten hun persoonlijke ‘radicale’ visie te vertalen naar acteursrijke open en concrete aanwijzingen voor hun scène in wording.
air
Het Artist in Residence (AIR) programma is een stimuleringsprogramma in samenwerking met de verschillende faculteiten van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK). Het biedt ruimte om de actuele praktijk in huis te halen en kunstenaars uit te nodigen die het onderwijs en het artistiek beleid aan de hogeschool kunnen bezielen. Resultaten van het AIR-programma worden in- en extern onder de aandacht gebracht door middel van het tijdschrift ON AIR. www.air.ahk.nl