Naar inhoud
 

Publicatie Places to Play

Meer informatie

Jyoti Mistry

In 2016-2017 is de Zuid-Afrikaanse filmmaker/beeldend kunstenaar/ filmtheoreticus Jyoti Mistry te gast als Artist in Residence bij de masteropleiding van de Nederlandse Filmacademie. Haar residency is toegespitst op praktijkgericht onderzoek, op de vraag hoe film behalve als kunstzinnige uiting ook als verkennend hulpmiddel gebruikt kan worden, en op de relatie tussen geografie en geschiedenis. Mistry zal zich samen met de studenten van de masteropleiding over deze onderwerpen buigen, mede met het oog op een nieuw film- of kunstproject dat ze tijdens haar verblijf in Amsterdam wil realiseren.

Als filmmaker en theoreticus koppelt Mistry filmmaken aan een theoretisch onderzoek naar denkbeelden. ‘Wat mij vooral interesseert is hoe een kunstzinnige uiting theorieën ter discussie kan stellen of alternatieven kan bieden. Theorie kan de kunstuiting in woorden vatten en aan een analytische beschouwing onderwerpen.’

Als Zuid-Afrikaanse filmmaker is Mistry geïnspireerd door historische en politieke contexten en bevraagt ze gangbare concepten door contra-hegemoniale vertelstrategieën te onderzoeken. Volgens Mistry bieden deze strategieën kunstenaars de ruimte om op zoek te gaan naar alternatieve uitingen op het gebied van film. Zo kunnen zaken als culturele eigenheid en het belang van persoonlijke geschiedenissen en verhalen als tegenwicht fungeren voor de geschiedenissen die, vooral in een koloniale context, door de heersende paradigma’s worden gecreëerd.

Bij haar verkenning van verschillende vertelstrategieën heeft Mistry diverse formats en genres uitgeprobeerd om uit te vinden op welke manier het onderwerp en de inhoud van een project het best tot uiting komen. Dit artistieke onderzoek heeft onder andere geresulteerd in de 24-kanaals synchronistische audio-video-installatie Building an Invisible City; de projectie Commuting; de geluidsinstallatie A day at the Johannesburg Beach en het drieluik Xenos. Daarnaast schreef en regisseerde Mistry documentaires, experimentele films, en de speelfilm Impunity (ook wel omschreven als een ‘post-apartheid noir-thriller’) over de geschiedenis van geweld in Zuid-Afrika.

In haar werk wil Mistry een dialoog tussen geografische en historische plaatsen tot stand brengen. Deze fascinatie vormt samen met de sporen van historische routes en de herinterpretaties van cultuur en rituelen door de eeuwen heen, de voedingsbodem voor het project dat Mistry in Amsterdam wil ontwikkelen en dat zal draaien om de historische banden tussen Zuid-Afrika en Nederland.

Biografie

Jyoti Mistry is filmmaker en hoofddocent aan de University of the Witwatersrand, Johannesburg, in de Wits School of Arts. Ze heeft gedoceerd aan de New York University; Universität Wien; Arcada University of Applied Sciences, Helsinki en ALLE School of Fine Arts and Design, Addis Abeba. Mistry werd als spreker uitgenodigd door diverse internationale onderwijsinstellingen, ze nam deel aan verschillende artist in residenceprogramma’s in New York; California College of the Arts, San Francisco; Instituto Sacatar, Itaparica, Brazilië; Nirox Foundation, Johannesburg) en was gastdocente aan de Filmuniversität Babelsburg in Duitsland.

Mistry laveert moeiteloos tussen filmmaken en het ontwerpen van kunstinstallaties. Ze heeft alom geprezen speelfilms, documentaires en experimentele films gemaakt. Haar installaties, die op cinematische tradities zijn gebaseerd, worden in galeries en musea die buiten de lineaire filmervaring staan in een nieuwe context geplaatst.

Verder heeft Mistry diverse publicaties over multiculturalisme, identiteitspolitiek, ras en geheugen op haar naam staan. Waaronder twee boeken: We Remember Differently: Race, Memory, Imagination (Unisa Press, 2012), een essaybundel geïnspireerd op haar film Impunity waarin ze de complexiteit van raciale identiteit in Zuid-Afrika onderzoekt, en Gaze Regimes: Film and Feminisms in Africa (Wits University Press, 2015).

Delen
 

Publicatie Places to Play

Meer informatie