Jorge Lucero
Van februari tot en met mei 2018 is de Mexicaans-Amerikaanse kunstenaar en docent Jorge Lucero Artist in Residence (AIR) bij het lectoraat Kunsteducatie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. In deze periode komt hij twee keer over uit de VS om met studenten van de vier docentenopleidingen van de AHK zijn radicale visie op de (kunst)educatieve praktijk te delen.
Jorge Lucero studeerde aan de de School of the Art Institute of Chicago en behaalde zijn mastergraad en PhD aan de Pennsylvania State University. Momenteel is hij verbonden aan de School of Art + Design van de University of Illinois, Urbana-Champaign. Hij staat bekend als een conceptueel kunstenaar en vooraanstaand kunstdocent en is tevens actief als auteur voor diverse tijdschriften op het gebied van de kunsteducatie.
De visie van Jorge Lucero op de (kunst)educatieve praktijk is radicaal: Hij vindt dat de educatieve praktijk van een docent tevens zijn/haar kunstpraktijk kan zijn. Lucero’s interdisciplinaire kunstpraktijk is geworteld in de social art en participerende kunsten. In deze conceptuele kunstpraktijk functioneert de school als ‘studio’, de dagelijkse schoolpraktijk als ‘materiaal’ en leerlingen als mede-kunstenaars.
Hoe hij zijn visie in de praktijk brengt, deelt hij in verschillende werksessies met de studenten van de docentenopleidingen van de AHK. Tussen februari en mei zullen studenten vervolgens artistieke interventies uitvoeren op een school in Amsterdam (in het primair of voortgezet onderwijs). Daarbij neemt de student de rol aan van ‘docent als conceptual artist’. Het doel is dat de studenten op die manier leren hoe ze de leerlingen een actieve rol als mede-maker kunnen geven.
Lees meer over de inhoud van de werksessies (pdf)
Bezoek tentoonstelling en symposium Teacher as conceptual artist
Op 26 mei en 2 en 3 juni organiseert het lectoraat Kunsteducatie in samenwerking met Framer Framed het symposium en de tentoonstelling Teacher as conceptual artist. Centrale gast is de Mexicaanse Amerikaan Jorge Lucero, die de radicale visie heeft dat de lespraktijk van kunstdocenten tevens hun kunstpraktijk is. Lucero’s interdisciplinaire kunstpraktijk is geworteld in de social arts, waarbij de diversiteit van de schoolpopulatie het uitgangspunt vormt voor geëngageerde kunstproductie. In deze kunstpraktijk functioneert de school als 'studio', de dagelijkse schoolpraktijk als 'materiaal' en leerlingen als mede-kunstenaars. Het symposium en de tentoonstelling gaan in op benaderingen waarbij school- en kunstpraktijk samen kunnen smelten. Teacher as conceptual artist is onderdeel van de UNESCO International Arts Education Week, 21-27 mei 2018.
Symposium
Datum en tijd: zaterdag 26 mei 2018, van 13:30 tot 17:00 uur
Locatie: Framer Framed, Tolhuistuin (IJpromenade 2A)
Toegang: gratis, op aanmelding Let op: wegens beperkte capaciteit is aanmelden helaas niet meer mogelijk.
Op het symposium belichten verschillende sprekers aan de hand van concrete voorbeelden hoe de school en kunstpraktijk kunnen samenvallen. Daarnaast participeren bezoekers in workshops door studenten, die onder leiding van Jorge Lucero, ‘conceptuele kunst-interventies’ uitvoerden op verschillende scholen in Noord-Holland.
Sprekers/docenten
- Lectoren Emiel Heijnen en Melissa Bremmer over hun onderzoek naar het project teacher as conceptual artist.
- Kunstenaar/docent/onderzoeker Jorge Lucero: ‘how to be a teacher as conceptual artist’ (English spoken).
- Onderzoeker/docent Marike Hoekstra belicht actuele kunsteducatiepraktijken vanuit de visie van democratic pedagogy.
- Kunstenaar Frank Koolen over zijn kunstproject Studio Steltman: een permanente kunstenaarsresidentie op het dak van het Gerrit Rietveld College in Utrecht.
- Ludieke miniworkshops door 15 conceptual teachers van de AHK-opleidingen Docent Dans, Docent Muziek, Theaterdocent en Docent Beeldende Kunst en Vormgeving.
Het symposium is bedoeld voor docenten, kunstenaars, opleiders, onderzoekers, (master)studenten en iedereen die geïnteresseerd is in actuele geëngageerde kunsteducatie.
Tentoonstelling
Datum en tijd: opening zaterdag 2 juni, 17:00 uur. Ook geopend op zondag 3 juni van 11:00 tot 17:00 uur.
Locatie: Framer Framed, Tolhuistuin Amsterdam (IJpromenade 2A)
Toegang: gratis
De tentoonstelling Teacher as conceptual artist toont de resultaten van de 'conceptuele kunst-interventies' die AHK-studenten uitvoerden op verschillende scholen. Alle getoonde werken zijn gemaakt door leerlingen van scholen voor primair en voortgezet onderwijs in Noord-Holland in de maanden maart - mei 2018.
Het symposium en de tentoonstelling vinden plaats in het kader van het keuzevak 'Teacher as a conceptual artist' met Artist in Residence Jorge Lucero. Het project wordt gehost door Framer Framed, platform voor kunst en cultuur. Framer Framed toont werk van bekende en onbekende kunstenaars die wereldwijd actief zijn en zich verhouden tot maatschappelijke vraagstukken, de exposities bevinden zich op het snijvlak van hedendaagse kunst, visuele cultuur en politiek.