Pablo Martínez-Zárate

De Mexicaanse documentairemaker, mediakunstenaar en wetenschapper Pablo Martínez-Zárate is dit jaar Artist in Residence aan de Nederlandse Filmacademie en het lectoraat Film.

Pablo's residency is een uitbreiding van zijn onderzoek als professor aan de Iberoamericana Universiteit van Mexico-Stad (Ibero), dat is gewijd aan kritische pedagogie en experimentele mediapraktijk. De afgelopen jaren heeft hij als oprichter en hoofd van het IberoDocsLab (Laboratorio Iberoamericano de Documental) gewerkt aan wat hij noemt 'a practical critique of communication' - een poging om een methodologisch kader op te bouwen voor de uitvoering van artistieke onderzoeksprojecten en radicale pedagogische ervaringen binnen de universiteit.

Als onderdeel van zijn sabbaticalproject bij Ibero onderzoekt Pablo de verschillende rollen die artistiek onderzoek en pedagogie kunnen spelen in een wereld die wordt geteisterd door veelzijdige crises. Wat kunnen kunst en kunstonderwijs ons bieden om onze horizonten van mogelijkheden te verruimen? Door het engagement met verschillende artistieke gemeenschappen en door esthetische en narratieve verkenningen, onderzoekt Pablo deze vraag door het concept van excentrische pedagogie, dat hij voor het eerst voorstelde in zijn boek Machines to Hear and Listen at the End of Time. Towards a Practical Critique of Communication (Universidad Iberoamericana, 2020).

Het begrip excentrische pedagogie verwijst naar een pedagogische beweging die probeert te ontsnappen aan 'het centrum', zelfs wanneer dit een onmogelijke opgave lijkt. Geïnspireerd door verschillende Latijns-Amerikaanse tradities, suggereert deze pedagogische focus een blijvende behoefte om zich los te maken van machtskrachten die pedagogische ervaringen kunnen conditioneren of dwingen. De eerste en laatste plaats van ondervraging is altijd de eigen plaats van verbeelding en uiting van de deelnemers, die zich verzet tegen comfortzones en de grenzen van de expressie verlegt. Om dit te bereiken bouwt Pablo's benadering van excentrische pedagogie voort op kritische methodologieën, namelijk de poëtica van informatie, forensische verbeelding, media-archeologie, uitgebreide montage, en de esthetiek/ethiek van het camera-lichaam en de lichaamscamera.

Pablo's residentie aan de Filmacademie zal zijn onderzoek verbinden met de interesse van het lectoraat in de pedagogie van artistiek onderzoek. Hij zal dit doen door middel van gesprekken, workshops met zowel master- als bachelorstudenten, de productie van een video-essay, en de oprichting van een internationale studiegroep die in 2022 en 2023 bijeen zal komen om het transformerende potentieel van artistiek onderzoek en onderwijs te bespreken. Het werk tussen oktober 2022 en mei 2023 zal resulteren in een tentoonstelling en een mogelijke gezamenlijke publicatie met Ibero in Mexico-Stad.

Biografie
Pablo Martínez-Zárate is een mediakunstenaar, documentairemaker en wetenschapper die woont en werkt in Mexico-Stad. Zijn werk verkent de interconnectie tussen geheugen, lichaam en territorium door middel van experimentele mediapraktijken. Hij wordt beschouwd als een van de pioniers en belangrijkste exponenten van web- en interactieve documentaire in Mexico en Latijns-Amerika. Zijn films, interactieve projecten en installaties zijn vertoond in belangrijke musea in Mexico en op festivals als DocsMX en Ambulante in Mexico-Stad, MIDBO in Bogota of IDFA in Amsterdam. Hij is professor aan de Universidad Iberoamericana Mexico City, waar hij IberoDocsLab.org oprichtte, een platform voor kritische innovatie in de documentairepraktijk. Hij heeft twee non-fictie boeken gepubliceerd die reflecteren op de kracht van kunst in een wereld in crisis:Machines to Hear and Listen at the End of Time. Towards a Practical Critique of Communication (2020), en The Powers of the Image: Body and Death in Audiovisual Culture (2018). Hij was gastdocent en spreker op plaatsen als de University of Southern California, Emerson College Boston, Zurich University of the Arts en EICTV San Antonio de los Baños, Cuba. Hij heeft een master in digitale media van de Universiteit van Edinburgh en een doctoraat in communicatie van de Universidad Iberoamericana Mexico City.

Lees meer op https://pablomz.info/

Publicaties

Delen