Erik Kessels

Amateurisme
Academie van Bouwkunst 2007-2008

Voor de winterworkshop in de masteropleidingen Architectuur, Stedenbouw en Landschapsarchitectuur van de Academie van Bouwkunst ging Erik Kessels met internationale studenten en gastdocenten op zoek naar de amateuristische oorsprong van hun kunstenaarschap. Volgens Kessels zijn er voor studenten vaak geen momenten om verder te kijken dan het goed omheinde eigen vakgebied, of om voorbij te gaan aan de perfecte middelen die zij voorhanden hebben om snel een eindresultaat te bereiken binnen hun specialisme. ‘Begrijp me goed, vakmanschap is van groot belang, maar pas samen met intuïtie leidt vakmanschap tot groter talent.’

Alle kunstenaars die Erik Kessels had uitgenodigd om bij te dragen aan de Capita Selecta­ lezingenreeks of om samen te werken aan een tentoonstelling in acht amateurkunsten (muziek, beeldende kunst, architectuur, illustratie, fotografie en film, mode, design en typografie) zijn beïnvloed door het handgemaakte en alledaagse en zijn niet bang voor uitstapjes naar andere disciplines:

‘Vergelijk het met een voortuin die perfect op orde is en een achtertuin die braak ligt. Juist in de achtertuin maak je ideeën en vind je inspiratie: daar liggen de wortels van je creativiteit. Amateurisme is een perfect zaad om die tot groei en bloei te brengen. Amateurs opereren vaak vanuit een gedrevenheid en grote passie. De professional is vaak gecultiveerd in zijn benadering waardoor passie op de achtergrond kan raken.’

Over Erik Kessels
Erik Kessels is medeoprichter en creatief directeur communicatiebureau KesselsKramer in Amsterdam, dat internationale bekendheid kreeg door reclames voor onder meer Ben, Diesel, MTV, Nike en het Hans Brinker Budget Hotel. Hij maakte verschillende foto boeken, zoals The Instant Men (2000), de serie  In Almost Every Picture (2001­2008) en Wonder (2006). Hij stelt regelmatig tentoonstellingen samen in Nederland en in het buitenland en is sinds 2000 medeuitgever van het tijdschrift Useful Photography.

Het Artist In Residence (AIR) programma is een programma van het lectoraat Kunstpraktijk en artistieke ontwikkeling in samenwerking met de verschillende instituten van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Resultaten van het AIR-programma worden in- en extern onder de aandacht gebracht door middel van digitale nieuwsbrieven en de jaarlijkse publicatie ON AIR.

publicatie

Delen