Hoe?Zo! Kunst, wetenschap en technologie in het po

Ben je (aankomend) leerkracht in het primair onderwijs? En benieuwd hoe ArtsSciences-onderwijs (een combinatie van kunst, wetenschap en technologie) jouw onderwijs kan versterken? Maandag 30 september 2024 stond in het teken van Hoe?Zo! Kunst, wetenschap en technologie in het po. Het was een programma vol inspirerende sprekers, workshops en een expo!

Fotoimpressie van de dag

Beeld: Jonathan Andrew

Programma

Inlopen kan op twee momenten (Deel 1 / Deel 2). De Expo kun je vanaf de inloop al bezoeken!

Deel 1
14.30 - Inloop
15.00 - Welkom & introductie door Sonja Hoogendoorn, voorzitter CvB IPABO
15.15 - Workshopronde 1

Deel 2
16.30 - Plenair programma: Keynote & Kunstenaar
- Psychobioloog / docent Boy Vissers
- Art-meets-tech collectief Telemagic
- Lector Kunsteducatie Emiel Heijnen (AHK)
17.45 - Pita & Expo i.s.m. NVON
18.30 - Workshopronde 2
19.45 - Afsluiting plenair
20.00 - Einde

Sprekers

Wat 

Hoe onthouden de hersenen van een kind eigenlijk dingen? En wat motiveert ze om te blijven ontdekken? Deze vragen staan centraal bij de korte lezing over leren en motivatie. En hoe kunnen Science en Arts bijdragen aan deze processen? Boy legt het simpel uit en neemt meteen wat praktijkvoorbeelden mee!

Bio

Als psychobioloog ging Boy Vissers in zijn studie al op zoek naar hoe mensen werken, wat hen drijft en wat hen doet stilstaan. Zelf wordt hij gedreven door grenzeloze nieuwsgierigheid en ontdekkingsdrang maar als docent biologie vond hij rust. Wel werd hij daarnaast coach, hoofdredacteur en vlogger van Quest Junior, schreef een hoop columns en gaf lezingen, proefde even aan het conrectorschap en maakte hij diverse theatershows voor kinderen. Wat hij wil worden weet hij nog steeds niet.

 

Wat

Telemagic spreekt over een open medialab en creëert manifestaties, kunstinterventies en instrumenten die zich richten op een nauwere menselijke verbinding, houding t.o.v. technologische ontwikkelingen. Zij geven betekenis aan technologische mysteries rondom digitale extensies en intenties van de mensheid, vaak in samenwerking met andere kunstenaars en makers.

Bio

De leden van art-meets-tech collectief Telemagic zetten hedendaagse technologie in voor een diepere, rijkere, menselijke ervaring. Zelfbenoemde ‘spirituele surfers’ Cyanne van den Houten, Ymer Marinus en Roos Groothuizen zijn van mening dat de onzichtbaarheid van technologie niet iets is om bang voor te zijn; in plaats omarm het, koester het en maak het tastbaar.

Wat

Tijdens het grote Hoezo?Zo! Artssciences op school-Quizdebat leidt Emiel Heijnen een interactieve discussie met jullie aan de hand van prikkelende stellingen rond de (on)zin van kunst, wetenschap en technologie op school. 

Bio

Emiel Heijnen (Lectoraat Kunsteducatie AHK) doet onderzoek naar de manier waarop vakoverstijgende lessen met elementen van kunst, wetenschap en techniek een betekenisvolle plek kunnen krijgen op school. Hij beschouwt de hedendaagse praktijken waarin ontwerpers en onderzoekers samenwerken als belangrijke inspiratiebron voor onderwijsvernieuwing. 

Workshops

In deze parallelsessies kun je zelf ervaren hoe ArtsSciences-onderwijs in de praktijk nou eigenlijk werkt. Wat kun jij al direct toepassen in jouw lessen op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie? We bieden twee identieke workshoprondes. Op deze manier kun twee je verschillende workshops bijwonen. 

Wat ga je doen?

Echt of nep?

Een workshop over en met kunstmatige intelligentie. Tijdens deze workshop ontdek je hoe je lessen kunst en W&T vakoverstijgend kunt aanbieden. Hoe ziet zo'n les eruit en hoe ontwerp je zo'n les? Welke kritische vragen roept actuele kunst op over hedendaagse technologische ontwikkelingen? Hoe experimenteer je met leerlingen, kom je tot een creatief proces en hoe kan je ze hierin begeleiden?

Door wie

Peter Bom is docent natuur- en techniekonderwijs op de lerarenopleiding van Saxion Hogeschool, onderzoeker bij het lectoraat Vernieuwend Onderwijs en onderwijsontwerper bij CASE.

Gina Sanches is docent vakdidactiek en studieloopbaanbegeleider aan de Breitner Academie (AHK), onderzoeker bij het Lectoraat Kunsteducatie (AHK) en trainer bij CASE en Framer Framed.

Wat ga je doen?

Tijdens deze workshop nemen de workshopleiders je mee op een ontdekkingstocht naar de kunst van licht. Onderzoek natuurkundige verschijnselen tijdens het creëren met licht. Laat je verwonderen en stel je open voor nieuwe ervaringen en inspiratie. Doe ideeën op voor het werken met jonge kinderen.

Door wie

Anneleen Berger (docent Beeldende vorming IPABO en expert kleuterleerkracht) en Margien Bakker (docent natuur en techniek IPABO en onderzoeker wetenschap en technologie)

Wat ga je doen?

Een proeftuin van maak technieken. Tijdens deze workshop word je ondergedompeld in de wereld van de Maakplaats. Na een korte introductie gaan de handen uit de mouwen en maak je kennis met software en technieken die je kunt inzetten tijdens jouw ArtsSciences-lessen.

Door wie

Maakplaats 021 is een netwerk van makerspaces in verschillende vestigingen van de OBA waar kinderen uit de buurt hun creativiteit en digitale vaardigheden kunnen ontwikkelen. Ben jij een uitvinder, robotbouwer, ontwerper óf wil je dat misschien worden? Zou je alles willen leren over 3D-printen, lasersnijden of coderen met een Micro:bit? In de maakplaatsen kan het allemaal! 

Wat ga je doen?

Tijdens de workshop vertelt Suzanne Ypma over de SKVRTech leercommunity en deelt praktijkervaring uit de klas. Ook kun je experimenteren met tech-instrumenten zoals o.a. de Dato Duo synthesizer, die SKVR in de afgelopen vier jaar op school heeft ingezet.

Door wie

Suzanne Ypma is ontwikkeladviseur innovatie bij SKVR Rotterdam en richtte in 2020 de leer community SKVRTech op. Deze community bestaat inmiddels uit 30 muziekdocenten met affiniteit voor technologie en muzikaal creëren. Samen ontwikkelen zij een didactische benadering van muziekonderwijs die zowel de leerling als muziekdocent uitdaagt tot creatief makerschap met behulp van technologie. 

Wat ga je doen? 

In de workshop "Durf Creatief te Zijn" zal Jan-Willem je niet alleen inspireren en aan het werk zetten, maar vooral ook tools meegeven waarmee iedereen in een klas een inspirerende, creatieve muzikale les kan geven. Techniek is overal om ons heen, zelfs in de klas en je hoeft geen technische nerd te zijn (mag wel!) om ermee met kinderen te werken. Verleg de grens voor jezelf en je leerlingen!  

Door wie

Jan-Willem Otto is een gevoelige, creatieve nerd die sociale immersieve experimenten ontwerpt. Hij maakt grote installaties voor musea, zoals een serie muzikale gegamificeerde machines, waarbij je moet samenwerken om vette elektronische beats te creëren. Daarnaast ontwerpt hij kleinere muzikale en technologische apparaten waarmee je in een workshop creatief uitgedaagd wordt om met ritmisch aangestuurde elektrische motoren muziek te componeren.

 

Wat ga je doen?

Arts & Sciences zijn al eeuwen met elkaar verbonden. Denk bijvoorbeeld aan de prachtige voorwerpen en bouwwerken uit de oudheid, de kennis en experimenten die nodig waren om goede verf te maken en de ontdekking dat je van natuurlijke materialen allerlei muziekinstrumenten kan maken!  Het leven van Leonardo da Vinci is natuurlijk hét voorbeeld van kunst, wetenschap en techniek in samenhang. In het onderwijs is die samenhang er ook, bijvoorbeeld in de onderzoekende, nieuwsgierige houding en de didactiek. Vergelijk de didactiek van onderzoekend leren maar eens met het creatief proces! In deze workshop delen we bijzondere voorbeelden van Wetenschap & Technologie (W&T) en kunstvakken in samenhang. Daarnaast laten we leerkrachten ervaren hoe je vaak onbewust al aan heel veel W&T vaardigheden werkt tijdens kunstonderwijs. En natuurlijk ook andersom! 

Door wie

Anika Embrechts is lerarenopleider Wetenschap & Technologie en Digitale Geletterdheid. Ze werkte jarenlang als docent/onderzoeker op de pabo van Saxion Hogeschool.  Op dit moment werkt ze als docent en curriculumontwikkelaar bij de opleiding onderwijsassistent van het ROC van Twente. Daarnaast is ze onderzoeker bij TechYourFuture en projectleider van SPRONG Educatief STEM. Anika is ook onderdeel van de kerndoelenteam digitale geletterdheid en mens en natuur. 

Anika is lid van de NVON en actief bij de werkgroep po.

Wat ga je doen?

Check je data

In hoeverre laat jij je leiden door data in de klas? We kijken tijdens deze workshop kritisch naar de data van verschillende leerlingvolgsystemen en je gaat zelf aan de slag met het maken van een kritische datavisualisatie, waarbij je wordt geïnspireerd door kunstenaars en je eigen pedagogische stem.

Door wie

Lector Kansengelijkheid Monique Leygraaf (IPABO) werkt samen met collega-lerarenopleiders, collega-onderzoekers en leerkrachten in het basisonderwijs. Haar onderzoek richt zich op sociale rechtvaardigheid in (leraren)onderwijs. 

Educatief ontwerper/ docenttrainer Arida Bandringa (CASE) is opgeleid als docent beeldende kunst en vormgeving en heeft 20 jaar ervaring als docent in het voortgezet onderwijs. 

Expo

Kom pita's eten en praat mee! Onderdeel van het programma is de Expo, georganiseerd in samenwerking met de NVON. Dompel je onder in allerlei inspirerende voorbeelden, interessante lesactiviteiten en experimenten op het gebied van kunst, wetenschap en technologie. Zo krijg je een unieke inkijk hoe andere scholen en culturele aanbieders dit aanpakken. Het ideale moment voor kennismaking en kennisuitwisseling.

Voor wie

Leraren, pabo- en kunststudenten, kunstvakdocenten en Beroepskunstenaars in de klas (BIK'ers).

Waar en wanneer

Maandag 30 september 2024, 15:00 - 20:00 uur, IPABO Amsterdam (Jan Tooropstraat 136, 1061 AD Amsterdam).

Organisatie

Dit event wordt georganiseerd vanuit CASE en het Lectorenplatform OKWT, in nauwe samenwerking met de IPABO en NVON.

Vragen? Mail naar case@ahk.nl

Delen