Eerste onderzoeksproject

Gepubliceerd op

And we're off!.... Op 1 november startte het lectoraat Sociale Rechtvaardigheid en Diversiteit in de Kunsten een gezamenlijk onderzoeksproject met de opleiding Docent Dans binnen de Academie voor Theater en Dans. “Onze studenten hebben moeite met de lastige gesprekken die ontstaan. Ik hoor dat je iets doet met verhalen vertellen, kun je helpen?” Zo ontstond het gesprek tussen Damar Lamers, artistiek leider van het dansonderwijsprogramma, en lector Dr. Aminata Cairo. “Daar kunnen we wat mee…”, antwoordde Dr. Cairo. Wat volgde was de planning van een tweeledig onderzoeksproject. Enerzijds maken studenten kennis met de Inclusivity Pathway Training (IPT). De IPT is een trainingsprogramma dat is ontwikkeld door Dr. Cairo en recent is doorontwikkeld in een door het NRO gesponsord onderzoek in samenwerking met De Haagse Hogeschool, Universiteit Leiden en Hogeschool InHolland. Het is een trainingsprogramma dat specifiek gericht is op het bevorderen van vaardigheden die mensen zullen helpen bij het faciliteren van inclusieve leer- en werkruimtes. In dit onderzoeksproject gaan studenten met hun eigen kunstvorm werk maken dat kan bijdragen aan de training. Op verschillende tijdstippen zal er een evaluatie plaatsvinden over het geleerde dat heeft plaatsgevonden. Interessant is dat alle studenten dansonderwijs meedoen.

Het project startte met een inleidende IPT-sessie voor de staf en voor het voltallige cohort van de studenten dansopleiding. Vervolgens maakt elke dansklas kennis met de IPT en de creatieve oefening. In elke klas fungeren twee studenten en een docent (en in één geval twee) als onderzoekers. Dit team van onderzoekers fungeert als onderzoeksambassadeur voor hun respectievelijke klassen en maakt deel uit van een groter onderzoeksteam dat bestaat uit drie extra onderzoekers van het lectoraat, een onderzoeker van de HvA, twee masterstudenten en een student-videograaf. De tweede focus van dit onderzoeksproject is het onderzoeksproces zelf.

Dr. Cairo legt uit: “Het is een groot team, 20 in totaal inclusief mijzelf. Een deel van mijn opdracht is om mensen te betrekken bij onderzoek, of zoals ik het graag 'kennisherdering' noem, 'onderzoek' kan te intimiderend zijn. We moeten leren om op een andere manier met kennis om te gaan en deze te genereren. We moeten ook kennis genereren op een manier die toegankelijk is en door iedereen wordt omarmd. We gaan aan de slag met de IPT en laten de leerlingen hun eigen expertise, in dit geval beweging en dans, inzetten om toe te voegen aan de training. Daarnaast komt er een podcast waarin ze met elkaar in gesprek gaan over hun leren. Er komt een beeldend kunstproject over het project en er komt een video over de onderzoeksmethodiek en het leerproces zelf. Alle docenten maken kennis met het IPT en er zijn docentonderzoekers die fungeren als onderzoeksambassadeurs voor hun collega's.

Natuurlijk zullen er reflecties, interviews en andere, meer standaard evaluatiemethoden zijn, maar de studenten zijn ervan bewust gemaakt dat ze allemaal bijdragen aan deze ontdekkingsreis. Er is al enthousiasme en we kijken ernaar uit om te zien wat we samen kunnen leren. Zodra dit project is voltooid, heb ik 5 docenten en 8 studenten die goed bekend zijn met het IPT en die in staat zullen zijn om de volgende stap te zetten en bij te dragen aan de planning om deze kennis in de hele afdeling te integreren. Dat is het doel. Daarnaast zal er leermateriaal zijn dat gedeeld kan worden met anderen. In dit lectoraat willen we in plaats van een onderzoeksgroep gaan werken met een onderzoeksteam van waaruit we met mensen gaan werken en samen kennis genereren die vervolgens buiten het lectoraat kan weerklinken. Waar mogelijk zullen we proberen zowel docenten als studenten en externe beoefenaars bij onze projecten te betrekken.

Mede mogelijk gemaakt met genereuze financiële steun van CoEci

Delen