Lectoraten

De Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten kent meerdere lectoraten waar praktijkgericht onderzoek wordt gedaan naar thema’s zoals kunsteducatie, erfgoed, theater, dans, film, muziek en sociale rechtvaardigheid. Er zijn zowel academiegebonden als academieoverstijgende lectoraten. Op deze pagina vind je een overzicht van de verschillende lectoraten binnen de AHK.

Academie gebonden lectoraten

Academie voor Theater en Dans: Lectoraat Theater en Dans

Lector: Laura Cull Ó Maoilearca
Thema: Artistiek onderzoek, Belichaamde Kennis in Theater en Dans en Creative Producing
Het ATD Lectoraat doet onderzoek in, met en voor de praktijk. Het is gevestigd in het GrootLab, maar staat open voor en vertegenwoordigt de hele academie voor Theater en Dans.  Lees meer.

Academie van Bouwkunst: Lectoraat Architectuur & Circulair Denken

Lector: Peter van Assche
Thema's: Materiaal en Process, Circulair Bouwen, Maatschappelijke Opgaven
Het lectoraat Architectuur & Circulair Denken onderzoekt de architectonische mogelijkheden van een nieuw materiaalparadigma in brede zin. Het lectoraat richt zich in woord, beeld en daad op een nieuw architectonisch repertoire voor een circulaire economie. Lees meer

Conservatorium: Lectoraat Muziek

Lector: Michiel Schuijer
Thema's: Muziek en technologie, Muzikale leerculturen, (Jazz)receptie, Kritiek en identiteit
De missie van het lectoraat Muziek is tweeledig. Ze wil bijdragen aan een onderwijsomgeving waarin talenten zich tot het hoogste niveau in hun discipline kunnen ontwikkelen, en waarin de artistieke en intellectuele nieuwsgierigheid geprikkeld wordt; en ze wil de interactie tussen het muziekonderwijs, de muziekpraktijk en de onderzoekswereld bevorderen.  Lees meer

Nederlandse Filmacademie: Lectoraat Film

Lector: Mieke Bernink
Thema's: Film als onderzoek, reflectieve praktijk, master film
Verkent hoe film zelf als onderzoekspraktijk functioneert. Het lectoraat is nauw verbonden aan de masteropleiding en stimuleert vernieuwende manieren van kijken, denken en maken. Lees meer

Reinwardt Academie: Lectoraat Cultureel Erfgoed

Lector: Hester Dibbits
Thema's: erfgoedvraagstukken, inclusie, duurzaamheid
Het markeren en behandelen van dingen als ‘erfgoed’ brengt praktische, ethische en theoretische vraagstukken met zich mee. Het lectoraat Cultureel Erfgoed onderzoekt samen met een divers netwerk van partners hoe professionals vanuit deze vraagstukken met constructieve interventies kunnen bijdragen aan een duurzame en inclusieve samenleving. Het lectoraat presenteert en publiceert onderzoeksresultaten en draagt inhoudelijk bij aan de onderwijsprogramma’s van de Reinwardt Academie. Lees meer

Academie overstijgende lectoraten

Lectoraat Kunsteducatie

Lector: Emiel Heijnen en Melissa Bremmer
Thema's: Interdisciplinariteit (binnen en buiten de kunsten) en sociaal engagement
Het lectoraat Kunsteducatie is een van de twee academie-overstijgende lectoraten van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en doet onderzoek op het gebied van kunsteducatie. Lees meer

Lectoraat Sociale Rechtvaardigheid en Diversiteit in de Kunsten

Lector: Naomi Bueno de Mesquita
Thema's: sociale rechtvaardigheid en diversiteit te bevordering via kunst, architectuur en erfgoed
Het tweede academie-overstijgende lectoraat van de AHK is het lectoraat Sociale Rechtvaardigheid en Diversiteit in de Kunsten. Dit lectoraat heeft tot doel bij te dragen aan kennisontwikkeling rondom sociale rechtvaardigheid binnen de artistieke praktijk, educatie en onderzoek, zowel binnen de AHK als erbuiten.Lees meer

Delen