Academy for Musicology and Musicianship Amsterdam

De huidige muzikale beroepspraktijk vraagt steeds nadrukkelijker om musici die niet alleen artistiek op topniveau kunnen presteren, maar ook over academische competenties beschikken. Zulke competenties zijn bijvoorbeeld nodig om tot goede gefundeerde en overtuigende fondsaanvragen te komen. Daarom wordt Academy for Musicology and Musicianship Amsterdam (AMMA) ontwikkeld, op initiatief van Michiel Schuijer, lector Muziek aan het Conservatorium van Amsterdam. Schuijer kreeg in juni 2020 een Comenius Leadership Fellow-beurs toegekend voor het opzetten van een nieuw bachelor- en masterprogramma voor conservatoriumstudenten die ook hun academische vaardigheden willen ontwikkelen. 

De wetenschappelijke beroepspraktijk vraagt steeds nadrukkelijk om vormen van analytische kennis die naast conceptueel ook belichaamd en intuïtief zijn. Muzikale vormen van kennisverwerving (lichaamsgeheugen, flow) kunnen daarvoor extra impulsen geven.  

De maatschappelijke rol van musici vereist kritische reflectie op het eigen werk en dat van anderen, en een stem in bredere beroepsmatige en maatschappelijke kwesties, zoals de rol van muziek in technologische vernieuwing, cognitief onderzoek, gezondheidszorg, cultuurpolitiek en onderwijs. 

Zowel het conservatorium als de universiteit zullen baat hebben bij de nauwere samenwerking die nodig is voor een gecoördineerd onderwijsaanbod. Het conservatorium zal zijn studenten meer mogelijkheden kunnen bieden tot intellectuele verbreding terwijl studenten aan de universiteit meer in aanraking zullen komen met uiteenlopende muziekpraktijken, en met de kennis en ervaring die daarin besloten ligt. 

Delen