Belemmeringen en kansen voor de culturele ontwikkeling van leerlingen in het (voortgezet) speciaal onderwijs
IT TAKES A VILLAGE…
Hoe een kind zich cultureel ontwikkelt, is afhankelijk van de omgeving. De een groeit op in een gezin met kunstenaars, de ander komt pas op school in aanraking met muziek, een derde wil dolgraag op streetdance, maar er is geen dansschool in de buurt. De kansen om aan kunst en cultuur te doen zijn ongelijk verdeeld.V oor kinderen en jongeren in het (voortgezet) speciaal onderwijs ((v)so) lijken die kansen gemiddeld genomen nog kleiner. Omdat ze bijvoorbeeld nauwelijks vrije tijd hebben vanwege de grote afstand tussen school en thuis. Of omdat culturele instellingen geen passend aanbod voor hen hebben. Met ons onderzoek Kunst en cultuur voor jou en mij? (2023) wilden we beter begrijpen wat bijdraagt aan die kansenongelijkheid en of we op basis van de uitkomsten aanbevelingen konden doen om die ongelijkheid te verkleinen.
Bremmer, M. & van Miert, M. (2024). Belemmeringen en kansen voor de culturele ontwikkeling van leerlingen in het (voortgezet) speciaal onderwijs . Kunstzone p. 20-23.
