De kracht van belichaamd leren en doceren in kunsteducatie

Bremmer, M. & Nijs, L. (Red). (2024)

‘Steeds meer onderzoek onderstreept het belang van het lichaam en bewegen bij leren. Bewegen kan op allerlei manieren bijdragen aan het leerproces. Het kan je concentratie verhogen, je kan leerstof beter onthouden of soms zelfs beter begrijpen.’ (Nijs & Bremmer, 2024, p. 31). Deze onderzoeken worden onder andere gedaan in onderwijskunde, psychologie en dans- en muziekwetenschap en zijn vaak gebaseerd op de theorie van belichaamde cognitie. Ook binnen kunsteducatie groeit de belangstelling voor belichaamde cognitie. 

Men erkent steeds meer dat het lichaam, lichaamsbeweging en werken met materialen een belangrijke rol spelen bij het beleven, begrijpen en betekenis geven aan kunst (Nijs & Bremmer, 2019). Het lichaam speelt daarbij niet alleen een rol in de totstandkoming van die betekenis, maar ook in het zichtbaar maken van die betekenis. Hoe dergelijke processen van beleven, leren, (gezamenlijk) betekenis geven aan en uitdrukken door het lichaam in kunsteducatie eruitzien, staat centraal in dit themanummer van Cultuur+Educatie. 

Gastredacteuren Melissa Bremmer en Luc Nijs vroegen onderzoekers om speciaal voor dit themanummer vanuit hun eigen (kunst)discipline of invalshoek een artikel te schrijven over wat belichaamd leren én doceren kan betekenen. Daarnaast interviewden LKCA-medewerkers Marian van Miert en Michelle van Aggelen vijf mensen over hun praktijken waarin belichaamd leren en doceren centraal staan. Het themanummer biedt hiermee een unieke bundeling van inzichten uit onderzoek én praktijk en toont de kracht van belichaamd leren en doceren in kunsteducatie. 

We danken de gastredacteuren, auteurs en reviewers heel hartelijk voor hun inspanningen. Zonder hen was het niet mogelijk geweest zo’n rijk themanummer te realiseren en kennis over dit belangwekkende thema te delen. 

Marie-José Kommers
hoofdredacteur Cultuur+Educatie

(Themanummer C+E) Bremmer, M. & Nijs, L. (Red). De kracht van belichaamd leren en doceren in kunsteducatie. Cultuur + educatie, 68(23). LKCA.

Download
De kracht van belichaamd leren en doceren in kunsteducatie
De kracht van belichaamd leren en doceren in kunsteducatie
Terug naar lijst
Delen