Hoe conservatoria kunnen bijdragen aan inclusief muziekonderwijs

Melissa Bremmer (2023)

‘Muzikanten met een beperking worden vaak gedwongen een muziekinstrument te kiezen dat past bij hun handicap, niet een instrument dat ze zélf graag zouden willen spelen.’ Deze alarmerende uitspraak komt uit het Britse rapport Reshape Music (2020), een onderzoek naar de ervaringen van mensen met een beperking met muziekeducatie. Het rapport staat vol met dergelijke uitspraken. We moeten dan ook erkennen: de toegankelijkheid van muziekonderwijs is nog niet vanzelfsprekend.  

Het probleem van ontoegankelijk muziekonderwijs ligt deels bij muziekdocenten. Die zijn bijvoorbeeld niet bekend met digitale muziekinstrumenten of weten niets af van alternatieve muzieknotaties zoals FigureNotes (bell et al., 2020). Sommigen hebben nog nooit mensen met een beperking ontmoet, en zijn daarom terughoudend om hen les te geven; zij zijn bang dat ze geen goede docent voor hen blijken te zijn (NFYM, 2020). Klik hier om het hele artikel te lezen.

Bremmer, M. (2023). Hoe conservatoria kunnen bijdragen aan inclusief muziekonderwijs. Cultureel Kapitaal. LKCA.

https://www.lkca.nl/opinie/hoe-conservatoria-kunnen-bijdragen-aan-inclusief-muziekonderwijs/
Hoe conservatoria kunnen bijdragen aan inclusief muziekonderwijs
Terug naar lijst
Delen