Kunsteducatief project

In deze module gaat de student als projectleider een kunsteducatief project ontwerpen, uitvoeren, evalueren en presenteren. Het project kan worden uitgevoerd op een school, een kunsteducatieve instelling of in een relevante andere context. Het project wordt uitgevoerd in de periode januari – april van het lopende studiejaar.

De student leert om als projectleider een 360 graden blik op zijn project te ontwikkelen en in te zetten ten gunste van de kwaliteit en beoogde resultaten. Na deze module is de student in staat om vanuit een holistische blik naar de ontwikkeling en uitvoering van zijn project te kijken.

Voorbeelden

Unframed – Jeannette Moor & Olav van den Brekel

Leerlingen van IJburg College II werkten samen met mensen met een lichamelijke beperking van kunstatelier het Gouden IJ. Onder leiding van beeldend kunstenares Julia Mandle en verhalenverteller Karel Baracs werkten zij aan een theatervoorstelling én aan beeldend materiaal dat werd tentoongesteld tijdens een expositie. Zo ontstond een gelaagd, multidisciplinair project met zowel een sociale als een artistieke opbrengst.

A NEW HISTORY – Door Heijne & Harmke Datema-Chang

Een interdisciplinair project waarbij leerlingen van het Arte College onderzoek deden naar (hun eigen) cultureel erfgoed. Na een start in het Tropenmuseum gingen ze hun eigen wijk in, op zoek naar verhalen en inspiratie voor hun eigen kunstwerk. Er werden kostuums ontworpen, een choreografie en videoclip gemaakt, en een ontwerp gemaakt voor een levensgroot kunstwerk in de wijk. Zo maakten de leerlingen hun eigen geschiedenis voor de nieuwe wijk Almere Poort.

Delen