Fenneke Wekker
- Functies
- Docent
- Opleiding
- Kunsteducatie (master)
Fenneke Wekker (1972, Nijmegen) studeerde in 1996 af als actrice aan de Toneelschool van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Daarna heeft zij zich verder ontwikkeld tot toneelschrijver, regisseur, artistiek leider en community-artist. Voor haar theaterwerk won zij de Jonge Theatermakersprijs, de Perspectiefprijs en een aanmoedigingsbeurs van het FAPK. Aan het Noord Nederlands Toneel was zij gedurende drie jaar verbonden als writer-in-residence.
Naast het schrijven en maken van theatervoorstellingen, werkte Fenneke vanaf 2004 als artistiek coördinator bij Productiehuis Frascati, waar zij beginnende theatermakers en toneelschrijvers begeleidde, en gaf zij van 2006 tot 2009 leiding aan community-arts collectief Public Amusement, waarmee zij interdisciplinaire kunstevenementen organiseerde met, over en voor bewoners in Amsterdamse stadswijken.
In 2010 begon zij met een deeltijdstudie sociologie aan de UvA. Binnen vijf jaar rondde Fenneke de bachelor sociologie en de tweejarige Engelstalige research-master Social Sciences cum laude af. In 2020 promoveerde zij op het etnografisch-sociologisch onderzoek Building Belonging, over gemeenschapsvorming en thuisgevoel in grote steden.
Tussen 2011 en 2017 was Fenneke werkzaam als docent sociologische theorie en kwalitatieve onderzoeksmethoden aan de UvA. Van 2018 tot en met 2022 werkte zij als Hoofd Academische Zaken bij het Netherlands Institute for Advanced Study in the Humanities and Social Sciences (NIAS/KNAW). Als leidinggevende was zij daar verantwoordelijk voor de interdisciplinaire en interculturele uitwisseling tussen getalenteerde schrijvers, kunstenaars, journalisten en wetenschappers vanuit de hele wereld.
Sinds begin 2023 legt Fenneke zich weer meer toe op haar eigen artistieke- en onderzoekswerk. Zij schrijft theaterteksten en non-fictieboeken, met behulp van sociaalwetenschappelijke onderzoeksmethoden. Daarnaast geeft ze beleidsadvies en onderwijs, coacht zij academici en creatieve schrijvers, en begeleidt zij artistiek-strategische processen binnen culturele instellingen.