Pavèl van Houten
Pavèl van Houten is beeldend kunstenaar en docent. Aan de master Kunsteducatie geeft hij de masterclass De kunst van educatie binnen de module Interdisciplinair artistiek samenwerken in jaar 2.
“De afgelopen jaren houd ik me bezig met het idee van de ‘docent als kunstenaar’. In deze lessen probeer ik, samen met studenten, te onderzoeken hoe didactiek ingezet kan worden als artistiek medium. Zo bedacht ik het ‘Didactische Experiment’. Als ontwerper van een didactisch experiment word je uitgedaagd om de elementen waaruit een les bestaat te bevragen en opnieuw uit te vinden. Net zoals een schilderij bevat een les ook vormgevingsaspecten. Denk dan bijvoorbeeld aan duur (tijd), spanningsboog, locatie, instructie, rolverdeling, zintuiglijke effecten, geluid, onderwerp, toetsingsvorm, doelgroep, techniek. Hier kan je als kunstenaar-docent mee experimenteren en ‘tweaken’. Het experiment staat voorop en mag dus ook volop mislukken. Spelen en reflecteren staan centraal.”