Anahi Ayala Cevat
- Opleiding
- Kunsteducatie (master)
- Lichting
- 2016
Functie: Docent beeldende kunst & vormgeving
'Artistiek onderzoek (...) begint altijd met een blanco vel waarop alles nog mogelijk is; dit is bevrijdend en tegelijkertijd beangstigend. Het is moeilijk om je ideeën niet te letterlijk te verbeelden, daar wordt het plat en saai door. Ik hou van poëtische verbeelding.'
WASTED Workshops
Onderzoek: Beoordelingsinstrumenten voor creativiteit in de beeldende kunstvakken op het voortgezet onderwijs
Project: WASTED Workshops
Essay: Bevordering van inlevingsvermogen en medeleven door beeldende kunsteducatie
Het volgen van de master heeft me meer richting gegeven doordat het aanbod van de vakken zo divers is. Ik weet nu beter wat ik wil. Op de middelbare school waar ik werk kan ik mijn ideeën beter onderbouwen en uitvoeren. Bij Kunsteducatief ontwerpen hebben we geleerd lessen vanaf de basis vorm te geven. Door het doen van literatuuronderzoek heb ik meer inzicht gekregen in wat het wollige begrip 'creativiteit' betekent en hoe ik leerlingen kan helpen bij hun ontwikkeling ervan. Ik kan meer betekenen voor mijn collega’s, omdat mijn organisatorische vaardigheden zijn verbeterd door het uitvoeren van het tweedejaars project.
Mijn lievelingsvak is nog altijd Kunstfilosofie, omdat ik een dromer ben. Filosofen stellen mij in staat kunst en educatie vanuit allerlei perspectieven te bekijken, waardoor mijn voorstellingsvermogen en inlevingsvermogen zijn geprikkeld. Dit maakt mij tegelijkertijd een betere docent, omdat ik me meer in mijn leerlingen en hun ontwikkeling kan verplaatsen.
Het contact met de docenten en andere studenten is zeer waardevol gebleken. Iedereen neemt zoveel kennis en ervaring mee de lessen in en leeft met elkaar mee. Ook in de toekomst zie ik kansen in onze connectie. Na deze studie wil ik me graag meer richten op het coachen van volwassenen. Ik kijk uit naar de verdieping van één op één gesprekken met mensen die zich graag verder willen ontwikkelen.