Hanneke Stark
- Opleiding
- Kunsteducatie (master)
- Lichting
- 2016
Functie: Theaterdocent/cultuurcoach primair onderwijs
‘Fascinatie is de bron.’
Kunst + Ik = LeerKracht
Onderzoek: Het effect van theater op taalvaardigheid binnen het primair onderwijs
Project: Kunst + Ik = LeerKracht
Essay: De stilte als taal
De master Kunsteducatie heeft me opnieuw in contact gebracht met mijn eigen fascinatie: taal en verbeelding. Fascinatie is de bron van waaruit je put als maker en docent. De opleiding heeft me geleerd deze fascinatie vanuit de inhoud vorm te geven en om te zetten in een theoretisch kader, waardoor het ook voor anderen inzichtelijk wordt.
Mijn literatuuronderzoek gaat over het effect van theater op taalvaardigheden binnen het primair onderwijs. Vanuit theater actief omgaan met een tekst leidt tot een beter begrip van taal. Verbeelding staat daarbij centraal. In de toekomst zou ik graag het kunstvak theater willen integreren met het vak taal. Belemmering op het gebied van onderwijstijd en onduidelijkheden over de inhoud van het vak zijn de belangrijkste redenen dat er geen ruimte zou zijn voor kunstvakken binnen het primair onderwijs. Door theater te koppelen aan taal krijgen de docenten zicht op de inhoud van het kunstvak theater en is er betrokkenheid tussen vakdocenten en groepsdocenten.
De zekerheid, om vanuit persoonlijke gedrevenheid én inhoud iemand te overtuigen, dat heeft de opleiding me meegegeven. Het eerste gesprek met de wethouder heeft inmiddels plaatsgevonden.
Door literatuur- en empirisch onderzoek te doen, heb ik mijn visie ten aanzien van kunstonderwijs verdiept en wordt de omgeving waarbinnen ik werk beter zichtbaar. Kunstfilosofie was voor mij de verbindende factor tussen interdisciplinair samenwerken, onderzoek en projectmatig werken. Binnen de master Kunsteducatie heb ik me uitgedaagd en veilig gevoeld om onderzoek te doen naar mijn eigen fascinatie.