Marrit de Jong

Marrit de Jong

Beroep: productieleider Dadodans, kunstenaar interactieve kunstinstallaties

Vorm en inhoud vallen samen

Ik heb op de master Kunsteducatie mijn enthousiasme voor kunst in relatie met verschillende onderwijsvormen teruggevonden. Ik had de behoefte mijzelf te ontwikkelen, inspiratie op te doen en nieuwe kennis en vaardigheden te ontwikkelen, die mij in mijn werk kunnen ondersteunen. Ik heb mijn praktijk als kunstdocent lange tijd gecombineerd met mijn kunstenaarschap. Ik had de wens om deze twee praktijken meer samen te laten komen, maar hoe?

Om me zo breed mogelijk te ontwikkelen heb ik me op verschillende onderwerpen en disciplines gericht. Zo onderzocht ik voor mijn filosofie-essay of melancholie de potentie heeft om te kunnen creëren. En samen met mijn studiegenoten heb ik in het eerste jaar een podcastwandeling door Amsterdam-Noord opgezet.

Door het doen van wetenschappelijk onderzoek naar Critical Making in het onderwijs, heb ik middels een zelf ontwikkelde onderzoeksmethodiek niet alleen aanbevelingen kunnen geven, maar ook een booklet samengesteld met Critical Making-opdrachten, projecten en inspiratiebronnen voor docenten, VO-leerlingen en studenten in het HBO.

Het volgen van de studie was een mooi avontuur met vele stappen buiten mijn comfortzone. Dankzij de master ben ik theoretisch sterker onderlegd, heb ik nieuwe ideeën verworven en is mijn visie op kunsteducatie verder ontwikkeld.

Terug naar lijst
Delen