Alejandra Peña
Beroep: Artist teacher, docent theater en kunst
“Door het perspectief van het dier centraal te stellen in theater ontstaat een ander theaterrepertoire, dat inclusiever is en onze eigen blik bevraagt.” - Alejandra Peña
Ik ben de master gaan doen omdat ik agency wilde geven aan dieren en om meersoortig theater te maken.
Tijdens de master kreeg ik kennis om mijn intrinsieke zoektocht naar de stem van het dier in theater en performances te onderzoeken. Voor het literatuuronderzoek heb ik geschreven over het theateronderwijs als podium voor rechten van dieren. Voor het filosofie-essay over verzet bij dieren.
Voor mij gaan theater en performance over contact maken. De huidige klimaat- en biodiversiteitscrisis vraagt om andere perspectieven en ik denk dat theatereducatie daar een rol in kan spelen. Voor het empirisch onderzoek heb ik een casestudy gedaan naar een theaterproject genaamd Animal Voices. Nooit eerder heb ik zulke inclusieve verhalen ervaren. Mogen de dieren meer vertegenwoordigd gaan worden! Niet door ze een kunstje te laten doen, maar door hen een podium te bieden, zodat wij menselijke dieren nieuwe verbindingen gaan maken, elkaar gaan bevragen en samen theatermakers zijn.
Als artist teacher werk ik graag met pubers op het vo en op het mbo, ik maak vergeten ruimtes op school zichtbaar door samen met pubers te creëren. Dit resulteerde in het project Hanging in de fietsenstalling.
Als artist teacher ben ik meer onderzoekend gaan lesgeven en theatermaken. Mijn specialisatie is meersoortig theatereducatie: een nieuwe, grensverleggende discipline die ik in de toekomst verder wil ontwikkelen. Daarnaast ben ik ook organisator en programmeur geweest bij (DIS)connect, een kunsteducatief evenement.