Daan den Hertog
Beroep: Docent muziek en CKV
“Kunsteducatie is niet alleen verruimend, verrijkend en harmoniserend, het komt ook de samenleving als geheel ten goede. Het kunstonderwijs draait ook om empathie, ruimdenkendheid en tolerantie. Kunst gaat de lastigheden niet uit de weg, integendeel: ze vertrekt vaak genoeg vanuit een worsteling over hoe te bestaan of hoe te leven.” (Hertmans, 2021, p. 7)
Tijdens de master Kunsteducatie heb ik kunst op een andere manier leren kennen. Kunst was voor mij vooral een steeds verdere opbouw van kennis, vaardigheden en een creatief proces. Dat kunst verder gaat dan wat je daadwerkelijk doet, is voor mij een mooie les geweest tijdens de master.
In het eerste jaar ben ik bezig geweest met een project rondom filmeducatie, heb ik interdisciplinair gewerkt en heb ik mezelf ontwikkeld als ‘artistic teacher’ door de kracht van herhaling toe te passen op mijn dagelijks leven. Met het literatuuronderzoek keek ik naar motivatie voor het vak CKV.
In het tweede jaar heb ik samen met Lisette van der Maten gewerkt aan een prachtig multidisciplinaire en intergenerationele projectdag voor CKV, waarbij het juist verder ging dan de kunst alleen. Het afstudeeronderzoek heb ik samen met Lola de Winter en het lectoraat gedaan over polarisatie, de Inclusivity Pathway Training en rurale jongeren.