Alumna Kunsteducatie genomineerd voor scriptieprijs

Gepubliceerd op

Marike Hoekstra is genomineerd voor de Max van der Kamp Scriptieprijs. Zij studeerde in 2008 af aan de master Kunsteducatie met een onderzoek naar de didactiek van de kunstenaar. De Max van der Kamp Scriptieprijs van Cultuurnetwerk Nederland wordt vanaf 2009 tweejaarlijks uitgereikt aan de beste scriptie in het domein van cultuureducatie.

Marike Hoekstra is genomineerd voor de Max van der Kamp Scriptieprijs. Zij studeerde in 2008 af aan de master Kunsteducatie met een onderzoek naar de didactiek van de kunstenaar. De Max van der Kamp Scriptieprijs van Cultuurnetwerk Nederland wordt vanaf 2009 tweejaarlijks uitgereikt aan de beste scriptie in het domein van cultuureducatie.

In het najaar van 2007 deed Hoekstra onderzoek naar de rol van de kunstenaar in het project 'Toeval gezocht'. Gedurende zes weken werkten op 15 Noord-Hollandse scholen en in het Stedelijk Museum een beeldend kunstenaar, een groepsleerkracht en twee stagiaires intensief samen met jonge kinderen om te onderzoeken op welke manier kunstenaars hun eigen kunstenaarsschap inzetten in het onderwijs. De rol van de kunstenaar werd beschreven aan de hand van vier competenties: creativiteit, procesgericht werken, authenticiteit en gidsrol.

De winnaar van de scriptieprijs wordt op 22 juni 2009 tijdens de conferentie Onderzoek in Cultuureducatie bekendgemaakt. Samen met drie andere genomineerden dingt Hoekstra mee naar een geldbedrag van ¤1000 euro en de mogelijkheid om (delen van) de scriptie te publiceren. In totaal waren er 32 inzendingen. De jury bestaat uit voorzitter Marleen Barth (GGZ Nederland), Folkert Haanstra (UU/AHK), Ineke Nagel (VU Amsterdam), Olga Van Oost (VU Brussel) en Kees Vuyk (UU).

In 2009 reikt Cultuurnetwerk Nederland voor het eerst de tweejaarlijkse Max van der Kamp Scriptieprijs uit. Van der Kamp (1947-2007) was een van de pioniers in het Nederlandse onderzoek naar kunst- en cultuureducatie. Hij publiceerde een groot aantal boeken en artikelen over kunsteducatie. Zijn proefschrift 'Wat neemt de leerling mee van kunstzinnige vorming?' (1980) was een invloedrijke wetenschappelijke publicatie op het gebied van kunsteducatie. Met de prijs wil Cultuurnetwerk Nederland voorkomen dat scripties in de spreekwoordelijke bureaulade verdwijnen en kwalitatief goed onderzoek door studenten bevorderen.

Meer informatie:
www.marikehoekstra.nl

www.cultuurnetwerk.nl 

Delen