Folkert Haanstra reageert op OESO-rapport 'Art for Art's Sake?'

Gepubliceerd op

Onlangs publiceerde de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) een onderzoeksrapport over het effect van kunsteducatie op de ontwikkeling van kinderen. Folkert Haanstra, lector Kunst- en cultuureducatie aan de AHK, reageerde tijdens een expertmeeting van het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst op het rapport.

Onlangs publiceerde de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) een onderzoeksrapport over het effect van kunsteducatie op de ontwikkeling van kinderen.

In het OESO-rapport komt naar voren dat wetenschappelijk onderzoek vooralsnog geen steun biedt voor beweringen dat kunsteducatie gunstige effecten heeft op schoolprestaties in bijvoorbeeld rekenen, wiskunde en taal. Er is ook geen wetenschappelijk bewijs voor het effect van kunstonderwijs op creativiteit en kritisch denken, of op vaardigheden als doorzettingsvermogen, zelfvertrouwen en samenwerken. Kunstonderwijs is wel belangrijk voor de veelzijdige vorming en ontwikkeling van kinderen en ter voorbereiding op creatieve functies in de samenleving.

Het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst organiseerde eind juni twee (besloten) expertmeetings over het rapport. Folkert Haanstra, lector Kunst- en cultuureducatie aan de AHK, reageerde tijdens een van deze bijeenkomsten op het rapport.

Lees de reactie van Folkert Haanstra
Lees het OESO-rapport Art For Art's Sake?

Delen