Symposium 'Remix je curriculum! De kunstdocent als educatief ontwerper'

Remix je curriculum!

Gepubliceerd op

Op het symposium 'Remix je curriculum!' op 23 april stond de rol van educatief ontwerp in het beeldende kunstonderwijs centraal. Tijdens het symposium verscheen ook de gelijknamige publicatie van Emiel Heijnen.

Op het symposium Remix je curriculum! op 23 april stond de rol van educatief ontwerp in het beeldende kunstonderwijs centraal. Tijdens het symposium verscheen ook de gelijknamige publicatie van Emiel Heijnen.

120 kunsteducatoren volgden inspirende lezingen van kunstenaar Pilvi Takala, Emiel Heijnen en Jorge Lucero. In deelsessies door Michiel Koelink, Wicher Hupkes, Jacques Blommesteijn, Tobias Krasenberg, Valentijn Rambonnet en Suzanne Rademaker diepten de deelnemers thema’s uit zoals curriculumontwerp, vakoverstijgend kunstonderwijs, social design en ‘didactiek van de lelijkheid’. Bezoekers aan het symposium ontvangen Heijnen’s nieuwe, Nederlandstalige publicatie Remix je curriculum!

De voortdurend veranderende visuele cultuur vraagt om een dynamisch kunstcurriculum. Hierdoor is er behoefte aan creatieve, onderzoekende docenten die in staat zijn om betekenisvolle relaties te leggen tussen kunstonderwijs en de hedendaagse kunstpraktijk. Welke ontwikkelingen zijn er in de hedendaagse beeld- en kunstpraktijk? Hoe kunnen lesprogramma’s daar bij aansluiten en welke innovatieve ontwerpstrategieën gebruik je daarbij? Deze vragen kwamen aan de orde op dit symposium, gebaseerd op het proefschrift Remixing the art curriculum van Emiel Heijnen.

Publicatie
De publicatie ‘Remix je curriculum!’ Een ontwerpmodel voor kunsteducatie is een bewerkte Nederlandstalige versie van het proefschrift van Emiel Heijnen en werd gepresenteerd tijdens het gelijknamige symposium op 23 april in de Breitner Academie.

Emiel Heijnen promoveerde in 2015 op zijn proefschrift Remixing the art curriculum. Hij ontwikkelde een model voor innovatief curriculumontwerp, waarmee de theoretische principes van authentieke kunsteducatie in de praktijk kunnen worden gebracht. Deze publicatie is ontworpen als een gids voor kunstdocenten en educatoren en vormt een inspiratiebron voor actueel,  verdiepend en relevant (beeldend) kunstonderwijs.
De publicatie kwam tot stand met steun van de Breitner Academie en het lectoraat Kunst- en cultuureducatie.

Delen