AlumniAvonden
AlumniAvond #5 - Onderzoek in de praktijk
Onderzoek doen nadat je bent afgestudeerd - hoe is het daarmee gesteld? Een terublik op AlumniAvond #5 door Marina Kaptijn.
In deze vijfde Alumni Avond die 24 maart j.l. samen met het Centre for Arts & Sciences Education (CASE) georganiseerd werd stond onderzoek doen centraal - zoals dat ook tijdens de master kunsteducatie (MKE) van de AHK het geval is. Maar: onderzoek doen nadat je bent afgestudeerd - hoe is het daarmee gesteld?
Deze prille lente avond was het hoopvolle begin van meer uitwisseling tussen CASE en Alumni van de master Kunsteducatie. Net als de MKE in het Learning Lab van de AHK gevestigd, bundelt CASE kennis en ervaring uit het werkveld en het onderwijs in praktijkgericht onderzoek.
Samen vroegen we ons af: Hoe kan er meer uitwisseling tussen alumni van de Master Kunsteducatie en CASE ontstaan?
Om stipt vijf uur opende Jappe Groenendijk (studieleider MKE) de bijeenkomst in de Culture Club op het marineterrein, daarna nam Anne Nigten, directeur van CASE, het stokje over. Tijdens haar presentatie ging Anne kort in op de vele taken, doelstellingen en discipline overstijgende samenwerkingen van CASE. Ze eindigde met de uitnodigende vraag voor deze avond: wat kan CASE voor de alumni betekenen, en wat kunnen Alumni voor CASE betekenen? Vervolgens was het tijd om dieper in te gaan op de vraag wat ‘onderzoek doen’ allemaal kan betekenen. De drie presentaties door respectievelijk Nathalie Roos, Annemarie Piscaer, en het onderzoeks duo Meldrid Ibrahim en Wietske Hellinga, maakten duidelijk hoe breed je dit begrip kan invullen, en hoe divers, spannend, poëtisch, relevant en mooi het kunsteducatieve onderzoeksgebied kan zijn.
Klik hier om meer te lezen over de 5e AlumniAvond.
AlumniAvond #4 - Technologie & Kunsteducatie
Who’s afraid of technologie en kunsteducatie? Een terugblik op AlumniAvond #4 door Laura Bolscher.
We vroegen ons af hoe technologie echt relevant kan zijn voor kunsteducatoren. Hoe het, zelfs wanneer je er een grote afkeer van hebt, er toe gaat doen. We vonden voorbeelden waarbij technologie leerlingen dichter naar zich toetrekt, het onmogelijke toch mogelijk maakt en problemen aankaart. De voorbeelden verbaasden ons, maakten ons aan het lachen en zetten ons aan het werk. Deze vierde AlumniAvond toonde aan dat we er gewoon niet omheen kunnen, om die technologie.
De avond werd afgetrapt door Jilt van Moorst en Nikki van Sprundel die vertelden over de VR Academy. Op deze manier maakten we kennis met wat een van de buren op het Marineterrein, een plek waar heel veel gebeurd. De VR Academy is een zijtak van de filmacademie waar de expertise in visual effects en immersive media wordt ingezet om samen te werken met zowel de Academie van Theater & Dans als de Academie van Bouwkunst of de Reinwardt Academie. Samenwerkingen die binnen de AHK niet vanzelfsprekend, maar heel welkom zijn. Zij gaven het stokje door aan een gastdocent Kuba Jekiel. Kuba werkt met het programma Gravity Sketch. Een programma waarin hij samen met studenten in VR een omgeving bouwt waarin zij elkaar tegenkomen en de mogelijkheden de ruimte te ontwerpen onbeperkt zijn. We keken mee terwijl Kuba live een omgeving ontwerpt op het scherm of helpen hem via de VR bril en joysticks. Wil je ook samenwerken met de VR Academy? Neem contact op!
Klik hier om meer te lezen over de 4e AlumniAvond.
AlumniAvond #3 - Klimaat & Kunsteducatie
De laatste alumniavond van dit seizoen vond plaats op een 23 mei. En ja, we hebben nieuws.. lees deze blog tot het eind om meer te horen over onze toekomstplannen!
De hevige regenbuien mochten de pret niet drukken, een enthousiaste groep doorzetters verzamelde zich vanaf 18.00 op het Marineterrein voor een lichte maaltijd. Nadat Jappe iedereen had welkom geheten was het de beurt aan een aantal alumni van de master Kunsteducatie om de aanwezigen te inspireren vanuit hun werk gericht op het thema van de avond: “Klimaat & Kunsteducatie”.
Mission (im)Possible
De avond startte met een prachtige film over het kunsteducatieve project Mission (im)Possible dat in april 2021 plaatsvond op het Berg en Bosch, een voortgezet speciaal onderwijs school in Bilthoven. Dit project ontwikkelde Anouk Gielen en Sterre Boerkamp vorig jaar in samenwerking met Digital Playground als onderdeel van de master Kunsteducatie. In dit project laten jongeren via kunst hun stem horen over het klimaatprobleem. De deelnemende jongeren maakten een VR route met foto’s van de natuurlijk rondom hun school en met zelfbedachte slogans als ‘Wees geen oen en red het groen!’. Het project bereikte de voorpagina van de Bilthovense Courant. Daarnaast zorgt de mooie filmregistratie ervoor dat de stem van de leerlingen door velen wordt gehoord. Benieuwd naar Mission (im)Possible? Klik hier om de film te bekijken.
Klik hier om meer te lezen over de 3e AlumniAvond.
AlumniAvond #2 - Educatie als Kunstvorm
SPELEN VERBINDEN VERWONDEREN MET DE OMGEVING
Blog #2 AlumniAvond 28 maart 2022
Vanaf 18.00 u druppelden de eerste alumni binnen om alvast bij te kletsen onder het genot van een soepje met salade en een drankje. Rond een uur over zeven startten we het met programma van de avond rondom het thema “Educatie als Kunstvorm”.
Spelen is een vorm van vriendschap
Alumna Laura Bolscher (beeldend kunstenaar) trapte de avond af: ze nam ons mee in haar werkpraktijk waar zij onderzoek doet naar het snijvlak van kunst en educatie en zich momenteel bezighoudt met ‘spelen voor volwassenen’. Spelen is voor Laura een kernbegrip als het gaat om ‘leren’ en voor haar daarom ook onmisbaar als het gaat om kunst en educatie. De volwassenen in de zaal konden de kracht van het ‘spelen voor volwassenen’ even ondervinden, door zich te verwonderen over ‘helikopter blaadjes’ (esdoornzaadjes) die Laura had meegenomen. Binnen no-time was de college-opstelling veranderd naar een waar speelveld! Wil je het onderzoek blijven volgen? Klik dan hier: Laura Bolscher | Spelen voor volwassenen
Wat zie je achter de façade?
Laura droeg het stokje over aan alumna Tina Lenz (design antropoloog). In vogelvlucht nam Tina ons mee door in haar werkpraktijk. Zo vertelde Tina over de Cultural Probe: een methode om zich te kunnen verbinden met een omgeving, de kern van haar werk. Tina nam ons mee in haar onderzoek met Magda Augustijn (filmmaker) in de Molenwijk voor Framer Framed: samen met inwoners van de wijk gingen zij op zoek naar rituelen. Ook het onderzoek in Malburgen Arnhem werd uitgelicht, waar de plaatselijke bakker haar ingang werd naar de buurt! Meer informatie over de projecten en Tina: Design Anthropology
Klik hier om meer te lezen over de 2e AlumniAvond.
AlumniAvond #1 - Community Building
Een terugblik door Laura Bolscher
Community building is het creëren van een veilige omgeving, het bieden van een podium, het opbouwen van vriendschappen. Het ontstaat vanuit een intrinsieke behoefte om iets voor een bepaalde community te betekenen of om zelf een community op te bouwen en dan is het wellicht een proces van uitproberen, hulp vragen, vallen en opstaan. En bovendien is het geduld hebben. Heel veel geduld. Om de wijze woorden van Eddy Veldman aan te halen: “Je moet vooral niet schreeuwen.”
Zo vertelde Madelinde Hageman ons hoe zij communities inzet in haar werk. Meestal sluit ze met haar werk aan op een al bestaande community in bijvoorbeeld een buurthuis. Ze vertelde ons over het project ‘Taal voor eenzaamheid’. Woorden die emoties uitdrukken worden niet behandeld in de taalles van de inburgeringscursus, terwijl we juist daar over emoties zouden moeten spreken. Bovendien hebben we in Nederland enorm veel woorden om het weer te beschrijven, maar enkel één woord om het gevoel van eenzaamheid te kunnen beschrijven. De Inuit hebben zelfs 22 woorden om over sneeuw te spreken. Madelinde verving bij deze woorden sneeuw voor eenzaamheid om zo nieuwe woorden voor eenzaamheid te creëren. Ten slotte verenigde Madelinde ons als community om het vocabulaire dat het gevoel van eenzaamheid uit kan drukken, te vergroten. Zo vonden we woorden als Samota, U en Den Wawan en zochten we woorden die het gevoel van eenzaamheid kunnen uitdrukken dat je hebt als je aanwezig bent tussen heel veel mensen maar geen verbinding met ze kan leggen.
Ellen Alvares legde ons vervolgens uit hoe je als kunsteducator pas echt een community op kan bouwen en waardevol kan maken wanneer je je verenigt. Door mensen te vinden met gelijke idealen, zoals Eddy Veldman en Yana Borisova, die samen met jou die community willen opbouwen. Die net zo ver willen gaan als jij om het ideaal te behalen. Ellen vertelde hoe de pedagogische leerlijn altijd voorop staat bij DGAI Music School. Dat ze als pedagogen zover gaan dat ze ook als co-opvoeder optreden. Discipline is hierbij een belangrijk ingrediënt. Ook betrekken ze echt de ouders in het netwerk en vragen hen om verantwoordelijkheid te nemen om het co-opvoeden tot een succes te maken
Klik hier om meer te lezen over de 1e AlumniAvond.