AlumniAvond #1 - Community Building

Een terugblik door Laura Bolscher  

Community building is het creëren van een veilige omgeving, het bieden van een podium, het opbouwen van vriendschappen. Het ontstaat vanuit een intrinsieke behoefte om iets voor een bepaalde community te betekenen of om zelf een community op te bouwen en dan is het wellicht een proces van uitproberen, hulp vragen, vallen en opstaan. En bovendien is het geduld hebben. Heel veel geduld. Om de wijze woorden van Eddy Veldman aan te halen: “Je moet vooral niet schreeuwen.”

Zo vertelde Madelinde Hageman ons hoe zij communities inzet in haar werk. Meestal sluit ze met haar werk aan op een al bestaande community in bijvoorbeeld een buurthuis. Ze vertelde ons over het project ‘Taal voor eenzaamheid’. Woorden die emoties uitdrukken worden niet behandeld in de taalles van de inburgeringscursus, terwijl we juist daar over emoties zouden moeten spreken. Bovendien hebben we in Nederland enorm veel woorden om het weer te beschrijven, maar enkel één woord om het gevoel van eenzaamheid te kunnen beschrijven. De Inuit hebben zelfs 22 woorden om over sneeuw te spreken. Madelinde verving bij deze woorden sneeuw voor eenzaamheid om zo nieuwe woorden voor eenzaamheid te creëren. Ten slotte verenigde Madelinde ons als community om het vocabulaire dat het gevoel van eenzaamheid uit kan drukken, te vergroten. Zo vonden we woorden als Samota, U en Den Wawan en zochten we woorden die het gevoel van eenzaamheid kunnen uitdrukken dat je hebt als je aanwezig bent tussen heel veel mensen maar geen verbinding met ze kan leggen.

Ellen Alvares legde ons vervolgens uit hoe je als kunsteducator pas echt een community op kan bouwen en waardevol kan maken wanneer je je verenigt. Door mensen te vinden met gelijke idealen, zoals Eddy Veldman en Yana Borisova, die samen met jou die community willen opbouwen. Die net zo ver willen gaan als jij om het ideaal te behalen. Ellen vertelde hoe de pedagogische leerlijn altijd voorop staat bij DGAI Music School. Dat ze als pedagogen zover gaan dat ze ook als co-opvoeder optreden. Discipline is hierbij een belangrijk ingrediënt. Ook betrekken ze echt de ouders in het netwerk en vragen hen om verantwoordelijkheid te nemen om het co-opvoeden tot een succes te maken.

Lees verder na de foto's

Na afloop van een mooie drumsessie gingen we met elkaar in gesprek. Tijdens deze intervisie concludeerden we aan onze tafel dat we aan het einde van de avond nog altijd niet wisten hoe je zo’n community opbouwt van scratch. Misschien kun je dat niet weten. Misschien hoeft ook niet iedereen dat te weten. Misschien haak je liever aan bij een community die er al is. Misschien is er niet een herbruikbare manier. Maar toch, als je het stappenplan weten wilt, dan moeten we nog even door. Doordenken. Doorpraten. Door op nog zo’n alumniavond misschien.  

Hiermee komen we aan het einde van deze beknopte verslaglegging van de eerste AlumniAvond. En net als dat alles deze avond een eerste poging was om iets neer te zetten, is ook deze blog een eerste poging. Een poging om de avond te vatten in woorden, te archiveren. Voor als je iets vergeten bent, iets later binnenkwam of het even na wil lezen. Deze poging staat zeker open voor verbetering dus denk jij bij de volgende avond, zo’n blog schrijven dat wil ik wel, laat het ons alsjeblieft weten. Deze eerste AlumniAvond betekent bovendien de start van een steviger netwerk van alumni van de master Kunsteducatie. Later kan je zeggen: “ik was erbij!” En wij worden graag aangevuld. Dus heb je tips voor ons als organisatie of wil je zelf meedenken? Mail gerust.

En dan nog een paar side notes want, wist je dat:

  • Madelinde maar over een van vele projecten vertelde? Je kunt meer over haar te weten komen op haar website: www.madelinde.com.
  • Jacqueline heeft bijgedragen aan de krant PAPA (participating artists' press agency), in stadsdeel Amsterdam-West? In dit project worden bewoners van een stadsdeel gevraagd om tijdens een wandeling te fotograferen waar hun oog op valt. De beste foto’s komen vervolgens in de krant, om te zien hoe Amsterdam er in foto’s uitziet, buiten het reguliere nieuws om.
  • Je alle alumni van de master Kunsteducatie hier terug kan vinden? Dus als je een gezellig gesprekje had maar toch wat meer wilt weten, schroom niet elkaar te contacten.
  • De volgende AlumniAvond in het nieuwe jaar is, op maandag 24 januari 2022?

Team AlumniAvonden
Gabriela Acosta Camacho (lichting 2019), Laura Bolscher (lichting 2021) en Priya Keet (lichting 2018)

Delen