AlumniAvond #2 - Educatie als Kunstvorm

SPELEN VERBINDEN VERWONDEREN MET DE OMGEVING


Blog #2 AlumniAvond 28 maart 2022

Vanaf 18.00 u druppelden de eerste alumni binnen om alvast bij te kletsen onder het genot van een soepje met salade en een drankje. Rond een uur over zeven startten we het met programma van de avond rondom het thema “Educatie als Kunstvorm”.

Spelen is een vorm van vriendschap
Alumna Laura Bolscher (beeldend kunstenaar) trapte de avond af: ze nam ons mee in haar werkpraktijk waar zij onderzoek doet naar het snijvlak van kunst en educatie en zich momenteel bezighoudt met ‘spelen voor volwassenen’. Spelen is voor Laura een kernbegrip als het gaat om ‘leren’ en voor haar daarom ook onmisbaar als het gaat om kunst en educatie. De volwassenen in de zaal konden de kracht van het ‘spelen voor volwassenen’ even ondervinden, door zich te verwonderen over ‘helikopter blaadjes’ (esdoornzaadjes) die Laura had meegenomen. Binnen no-time was de college-opstelling veranderd naar een waar speelveld!  Wil je het onderzoek blijven volgen? Klik dan hier: Laura Bolscher | Spelen voor volwassenen

Wat zie je achter de façade?
Laura droeg het stokje over aan alumna Tina Lenz (design antropoloog). In vogelvlucht nam Tina ons mee door in haar werkpraktijk. Zo vertelde Tina over de Cultural Probe: een methode om zich te kunnen verbinden met een omgeving, de kern van haar werk. Tina nam ons mee in haar onderzoek met Magda Augustijn (filmmaker) in de Molenwijk voor Framer Framed: samen met inwoners van de wijk gingen zij op zoek naar rituelen. Ook het onderzoek in Malburgen Arnhem werd uitgelicht, waar de plaatselijke bakker haar ingang werd naar de buurt! Meer informatie over de projecten en Tina: Design Anthropology

Lees verder na de foto's

De werkelijkheid
Het tweede deel van de avond hadden wij twee gasten op bezoek vanuit Stichting De Werkelijkheid: Senad Alic en Monique Hoving. Tijdens een korte presentatie over een werkzaamheden kwam hun kunstenaarschap in combinatie met educatie al sterk naar voren, net als hun voorliefde voor groepen en mensen die misschien niet zo zichtbaar zijn in onze maatschappij. Via verhalen en alledaagse onderwerpen zoals ‘auto’s’ weten zij een connectie te maken en een plekje te veroveren in de harten van deze communities en andersom: door, voor en met kunst. Meer informatie: De werkelijkheid | Monique Hoving | Senad Alic

Alumni Priya Keet nodigde vervolgens iedereen uit om deze twee sprekers eens verder uit te horen over hun werkzaamheden en dat spanningsveld van ‘kunst en educatie’. Tijdens het gesprek werden Senad en Monique onder andere bevraagd over wat zij zien als toevoeging van een kunstenaar in de context van een school. Zij beschreven dat kunst voor hen vooral een verbindende factor heeft, doordat kinderen hun verhalen met elkaar kunnen delen via kunst. Ook is er gesproken over of een verhaal of een filosofisch gesprek met kinderen an sich een kunstwerk kan zijn. Het maken van een toneelstuk vanuit een verhaal of gesprek kan dit verhaal een podium geven en zorgen dat het gedeeld wordt met anderen, maar het gesprek is daarmee ook (mogelijk) onderdeel van het kunstwerk, net zoals het nagesprek.


In gesprek
Ten slotte gingen de vier sprekers en alle aanwezige alumni met elkaar in gesprek naar aanleiding van vragen die de sprekers voor de alumni hadden opgesteld. Laura en Tina stelden de vraag ‘Hoe participatief moet kunst zijn?’.  Aan de ene kant is participatie in kunst ontzettend belangrijk is, maar het is ook fijn wanneer je als publiek kan genieten van het werk van een kunstenaar zonder daar zelf onderdeel van uit te maken.

Spelen, verwonderen en verbinden - met, in en door de omgeving!
Concluderend was het interessant om vanuit visies van verschillende kunstenaars in te gaan op de verhouding tussen educatie en kunst en de relatie tussen deze twee. Educatie als Kunstvorm? Een onderwerp waar nog voldoende over te leren, ontwikkelen en ontdekken valt, zo blijkt wel uit de lezingen van de drie sprekers van vanavond en de vragenronde aan het einde van de avond. Maar wat ik in ieder geval meeneem is dat het gaat om spelen, verwonderen en verbinden met, in en door de omgeving!


SAVE THE DATE

  • De volgende AlumniAvond met het thema KLIMAAT & KUNSTEDUCATIE is op 23 mei 2022.
  • De studenten van leerjaar 1 van de master organiseren een event WHO CARES over ‘zorg en zorgeloosheid’ op 30 mei 2022, klik hier om de de website van het evenement te gaan en koop snel een kaartje!

Zelf iets delen uit je praktijk, een tip of suggesties? Laat het ons weten via gabriela.acostacamacho@ahk.nl

Team AlumniAvonden
Gabriela Acosta Camacho (lichting 2019), Laura Bolscher (lichting 2021) en Priya Keet (lichting 2018)

Delen