Teaching as artistic practice

Centraal uitgangspunt bij deze module is de vraag hoe een educatieve praktijk tevens een kunstpraktijk kan zijn en hoe een kunstpraktijk ook educatief kan zijn.

Tijdens dit vak voeren studenten experimenten uit op het snijvlak vak kunst en educatie in hun eigen praktijk. Zij laten zich daarbij inspireren door progressieve pedagogieën en door conceptuele en sociaal-geëngageerde kunstpraktijken. De experimenten die studenten in de praktijk hebben getest vormen de basis voor een publieke presentatie op een zelfgekozen locatie in Amsterdam.

Belangrijk aspect van de module is dat de jaargroep fungeert als een kunstcollectief dat zelf de regie en verantwoordelijkheid neemt over de publieke presentatie. Studenten verdelen onderlinge taken als: het zoeken van de locatie, vorm(geving) van de presentatie, publiciteit en publiekswerving, financiën en projectcoördinatie. Naast de docent krijgen studenten hierbij advies en ondersteuning van een kunstenaar/curator.

Omvang: 5 ECTS

Bekijk hieronder de projecten van voorgaande jaren.

WHO CARES

In het studiejaar 2022 organiseerden onze studenten het event WHO CARES: Een kunsteducatief event over zorg en zorgeloosheid. Klik hier om er meer over te lezen.

Rollercoaster

In het studiejaar 2021 organiseerden onze studenten het event Rollercoaster: de podcast-wandeling over kunst en educatie in tijden van crisis. Klik hier om er meer over te lezen.

Lockdownlessen

In het studiejaar 2020 ontwikkelden onze studenten lockdownlessen: een website waar we worden uitgedaagd creatief en kunstzinnig te zijn op de vierkante meter, in een tijd van quarantaine en sociale afstand. Klik hier om naar de website te gaan. 

Fail forward

In het studiejaar 2019 organiseerden onze studenten Fail forward: een symposium over de kracht van falen in kunst en educatie. Klik hier om er meer over te lezen.

Delen