Docentdialoog
De module Docentdialoog draait om intervisie en professionele groei. Deze training biedt een platform voor docenten om vragen, ervaringen & uitdagingen te delen, en samen antwoorden te vinden. Ga jij samen met andere docenten van verschillende academies in gesprek over inspirerende thema’s rondom het lesgeven aan de AHK?
In de kern van de module Docentdialoog ligt het concept van gedeelde wijsheid. We geloven dat de meest waardevolle inzichten voortkomen uit de gecombineerde ervaringen en perspectieven van je collega-docenten. Daarom staat jouw input centraal in elk gesprek dat we voeren.
Tijdens de bijeenkomsten duiken we dieper in een specifiek thema, maar de richting van het gesprek wordt volledig bepaald door jouw vragen en uitdagingen. Je krijgt op deze manier nieuwe ideeën en praktische tips om je didactische vaardigheden te verbeteren. De cursusvorm is een mix van kennisverwerving, uitwisseling van ervaringen en netwerkvorming binnen de AHK.
Praktische informatie
- Deze module is voor alle docenten met een aanstelling bij de AHK, of medewerkers die met studenten werken. Twijfel je of de module bij je past? Mail dan naar didaktiek@ahk.nl.
- Ben je gastdocent? Overleg met je contactpersoon welke mogelijkheid er is voor deelname.
- Deze module draagt bij aan het behalen van de Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid (BDB).
De studiebelasting is vijftien uur (vijf bijeenkomsten van drie uur).
De leervorm van de training is gebaseerd op intervisie. Het onderwerp van gesprek is een casus die door jou of een collega-docent wordt ingebracht. Er is geen verplichte zelfstudie, er kan materiaal ter inspiratie worden aangeboden. Deze module wordt zes keer per jaar georganiseerd, waarvan vier keer in het Nederlands en twee keer in het Engels, en duurt in totaal acht weken.
De module wordt gegeven door Silke van Beekum of Hester Morssink.
Er zijn in totaal vijf bijeenkomsten, tweewekelijks op de maandagochtend, woensdagochtend of woensdagmiddag.
Let op: deze module kan niet in een hybride vorm aangeboden worden. Mocht je nu al weten dat je er niet fysiek bij kunt zijn bij één of meerdere sessies, dan is deelname niet mogelijk. Startmoment 5 is volledig online, deze kan dus wel online gevolgd worden.
De eerstvolgende modules van studiejaar 2024-2025 zijn op: (de data hieronder zijn onder voorbehoud bij genoeg interesse)
Startmoment 3 (woensdagmiddag): onder leiding van Hester
Voertaal: Nederlands
- 12 februari 2025, 13.30 tot 16.30 uur
- 26 februari 2025, 13.30 tot 16.30 uur
- 12 maart 2025, 13.30 tot 16.30 uur
- 26 maart 2025, 13.30 tot 16.30 uur
- 9 april 2025, 13.30 tot 16.30 uur
Startmoment 4 (woensdagochtend: onder leiding van Silke
Voertaal: Nederlands
- 5 maart 2025, 9.30 tot 12.30 uur
- 19 maart 2025, 9.30 tot 12.30 uur
- 2 april 2025, 9.30 tot 12.30 uur
- 16 april 2025, 9.30 tot 12.30 uur
- 7 mei 2025, 9.30 tot 12.30 uur
Startmoment 5 (woensdagmiddag): onder leiding van Hester (online)
Voertaal: Engels
- 2 april 2025, 13.30 tot 16.30 uur
- 16 april 2025, 13.30 tot 16.30 uur
- 7 mei 2025, 13.30 tot 16.30 uur
- 21 mei 2025, 13.30 tot 16.30 uur
- 4 juni 2025, 13.30 tot 16.30 uur
De groep bestaat uit maximaal acht personen.
Voor vragen neem contact op met coördinator Esra Diekmeijer via didactiek@ahk.nl.
Inhoud van de module
We starten plenair met een kennismaking en het bespreken van de opzet van de sessies. Vervolgens gaan we iedere sessie in gesprek aan de hand van diverse thema’s.
Er zijn in totaal vijf fysieke bijeenkomsten. We houden tijdens de sessies twee begeleide intervisiegesprekken en gebruiken hiervoor diverse methodes. De vraag aan jou is om na te denken over een casus uit jouw eigen onderwijspraktijk, passend binnen onderstaande specifieke thema’s:
Voorbeeldvragen: hoe geef ik (kritische en constructieve) feedback op het werk van studenten? Hoe kan ik feedback tijdens mijn vak het beste organiseren en structureren? Hoe geef ik feedback op (on)gewenst gedrag? Hoe stimuleer ik peerfeedback?
Voorbeeldvragen: hoe kan ik mijn vak zodanig inrichten dat het goed aansluit op eerdere en de daarna volgende vakken? Hoe kan ik mijn les(sen) beter aansluiten op de leerdoelen en/of de toetsing van het vak?
Voorbeeldvragen: hoe kan ik studenten motiveren om zich voor te bereiden op de lessen? Hoe stimuleer ik de intrinsieke motivatie van studenten? Hoe kan ik de actieve participatie van studenten in mijn bijeenkomsten vergroten?
Voorbeeldvragen: hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn les aansluit bij studenten met verschillende achtergronden/nationaliteiten/voorkennis/etc.? Hoe kan ik omgaan met niveauverschillen en/of verschillende leerstijlen? Hoe zorg ik voor een inclusief en veilig leerklimaat?
Voorbeeldvragen: hoe ga ik om met collega's of leidinggevende met een andere visie op onderwijs? Hoe zorg ik voor een duidelijk takenpakket, en dat ik qua werkdruk mijn grenzen bewaak? Hoe zorg ik dat mijn onderwijs aansluit op de context van de academie?