Feedback en toetsing (BKE)

In deze module staat de verdieping van de vaardigheden die je als docent toepast in feedback- en toetsingssituaties centraal. We benaderen dit thema via verschillende onderwerpen, waaronder de beoordeling van groeipotentieel, het effectief geven van feedback en het ontwerpen van zinvolle feedbackloops binnen het onderwijsprogramma, het omgaan met bedreigingen van het eigen oordeel, en tenslotte het managen van groeps- en integrale beoordelingen.

Na het volgen van deze module ontvang je het BKE-certificaat. Hiermee toon je aan dat je:

  • In staat bent het onderzoek naar kennis, inzicht en vaardigheden van de student zorgvuldig te doen. Je oordeel daarover toets je aan de hand van de kwaliteitscriteria voor toetsing. Dat zijn validiteit, betrouwbaarheid, haalbaarheid en transparantie;
  • Je ervan bewust bent dat feedback en toetsing verbonden zijn aan het onderwijsleerproces waarbij de feedbackcyclus en onderwijscyclus bijdragen aan de borging van de toetskwaliteit;
  • Inzicht kunt krijgen in de individuele ontwikkeling van de student door systematisch te toetsen en feedback te geven;
  • Je bewust bent van de beoordelingseffecten die invloed kunnen hebben op het beoordelingsvermogen. Daarnaast ben je bekend met maatregelen om de beoordeling zo eerlijk mogelijk te laten verlopen en weet je hoe je dit kunt bespreken en verbeteren in het geval van een integrale beoordeling door een commissie. 

Heb je een vraag rondom toetsing en wil je je BKE-certificaat behalen? Schrijf je dan in voor de wachtlijst via didactiek@ahk.nl. Zodra de data bekend zijn, ontvang je een bericht.

De module is specifiek voor docenten met een aanstelling die taken hebben rondom toetsing. Val je niet binnen deze categorie, maar heb je toch interesse? Meld je gerust aan! We nemen contact met je op om de mogelijkheden voor deelname te bespreken.

Praktische informatie

  • De module is verplicht voor alle AHK docenten met een aanstelling die zich tijdens het onderwijsproces als examinator met feedback en toetsing bezighouden;
  • Deze module is verplicht voor het behalen van de Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid (BDB).
  • De studiebelasting is 40 uur waarvan 20 uur zelfstudie.

Sessies op locatie en zelfstudie. De voertaal is tweetalig, zowel Engels als Nederlands. Je leert door te werken aan praktijkvraagstukken van deelnemers.

Voor deze module maken we gebruik van Leerpodium.

We bieden in schooljaar 24/25 diverse startmomenten aan. Voorafgaand aan de training ontvang je een voorbereidende opdracht.

Startmoment voorjaar 2025 - de bijeenkomsten zijn op dinsdagmiddag van 13:00 tot 16:00 uur:

  • 4 februari 2025
  • 11 maart 2025
  • 8 april 2025
  • 13 mei 2025

Er zijn twee optionele dagen voor assessments (Let op: op één van deze twee dagen doe je je assessment waarvoor je met je groepje een passend tijdslot afspreekt)

  • 11 juni 2025
  • 24 juni 2025

 

Je leert in een groep met maximaal 12 AHK-collega's.

Voor vragen neem contact op met coördinator Esra Diekmeijer (didactiek@ahk.nl)

 

Inhoud van de module

Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid
Deze module is een verplicht onderdeel voor het behalen van je Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid (BDB). Ben je al in het bezit van een BDB? Dan hoef je deze module niet meer te volgen. 

Aanmelding Feedback en toetsing (BKE)

Feedback en toetsing aanmeldformulier module studiejaar 2024-25

Aanmelden Feedback en toetsing (BKE)
 

Terug naar overzicht docentontwikkeling

Delen