Feedback en toetsing (BKE)
In deze module staat de verdieping van de vaardigheden die je als docent toepast in feedback- en toetsingssituaties centraal. We benaderen dit thema via verschillende onderwerpen, waaronder de beoordeling van groeipotentieel, het effectief geven van feedback en het ontwerpen van zinvolle feedbackloops binnen het onderwijsprogramma, het omgaan met bedreigingen van het eigen oordeel, en tenslotte het managen van groeps- en integrale beoordelingen.
Na het volgen van deze module ontvang je het BKE-certificaat. Hiermee toon je aan dat je:
- In staat bent het onderzoek naar kennis, inzicht en vaardigheden van de student zorgvuldig te doen. Je oordeel daarover toets je aan de hand van de kwaliteitscriteria voor toetsing. Dat zijn validiteit, betrouwbaarheid, haalbaarheid en transparantie;
- Je ervan bewust bent dat feedback en toetsing verbonden zijn aan het onderwijsleerproces waarbij de feedbackcyclus en onderwijscyclus bijdragen aan de borging van de toetskwaliteit;
- Inzicht kunt krijgen in de individuele ontwikkeling van de student door systematisch te toetsen en feedback te geven;
- Je bewust bent van de beoordelingseffecten die invloed kunnen hebben op het beoordelingsvermogen. Daarnaast ben je bekend met maatregelen om de beoordeling zo eerlijk mogelijk te laten verlopen en weet je hoe je dit kunt bespreken en verbeteren in het geval van een integrale beoordeling door een commissie.
Heb je een vraag rondom toetsing en wil je je BKE-certificaat behalen? Schrijf je dan in voor de wachtlijst via didactiek@ahk.nl. Zodra de data bekend zijn, ontvang je een bericht.
De module is specifiek voor docenten met een aanstelling die taken hebben rondom toetsing. Val je niet binnen deze categorie, maar heb je toch interesse? Meld je gerust aan! We nemen contact met je op om de mogelijkheden voor deelname te bespreken.
Praktische informatie
- De module is verplicht voor alle AHK docenten met een aanstelling die zich tijdens het onderwijsproces als examinator met feedback en toetsing bezighouden;
- Deze module is verplicht voor het behalen van de Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid (BDB).
- De studiebelasting is 40 uur waarvan 20 uur zelfstudie.
Sessies op locatie en zelfstudie. De voertaal is tweetalig, zowel Engels als Nederlands. Je leert door te werken aan praktijkvraagstukken van deelnemers.
Voor deze module maken we gebruik van Leerpodium.
We bieden in schooljaar 24/25 diverse startmomenten aan. Voorafgaand aan de training ontvang je een voorbereidende opdracht.
Startmoment voorjaar 2025 - de bijeenkomsten zijn op dinsdagmiddag van 13:00 tot 16:00 uur:
- 4 februari 2025
- 11 maart 2025
- 8 april 2025
- 13 mei 2025
Er zijn twee optionele dagen voor assessments (Let op: op één van deze twee dagen doe je je assessment waarvoor je met je groepje een passend tijdslot afspreekt)
- 11 juni 2025
- 24 juni 2025
Je leert in een groep met maximaal 12 AHK-collega's.
Voor vragen neem contact op met coördinator Esra Diekmeijer (didactiek@ahk.nl)
Inhoud van de module
Voor de voorbereidende opdracht bekijk je een introductievideo van de opleiders. Aan de hand van deze video ga je aan de slag met de opdracht waarin een reeks reflectieve vragen centraal staan. De voltooide opdracht lever je voor de start van de module in bij de digitale leeromgeving van de cursus.
Er zijn in totaal vijf fysieke bijeenkomsten. Vier daarvan zijn thematisch ingestoken. Tijdens de bijeenkomsten wordt aangesloten op de individuele leerwensen en –vragen van de deelnemers. Voor elke bijeenkomst ontvang je als voorbereiding thuis een digitaal aangeboden inhoudelijke inleiding. De vijfde bijeenkomst staan in het teken van het assessment.
Bijeenkomst 1: Groei beoordelen
Hoe hangt het beoordelen van groei samen met de toelatingseisen en de eindtermen van je academie/opleiding? Tijdens deze bijeenkomst vertalen we de validiteitsvraag naar de onderwijspraktijk: beoordelen we werkelijk wat we ook willen beoordelen?
Bijeenkomst 2: Integraal beoordelen
Het thema van deze bijeenkomst gaat verder in op het beoordelen in commissies en in groepsverband. Hoe doe je dat zo betrouwbaar mogelijk?
Bijeenkomst 3: Hoe waarborg je de kwaliteit van de toetsing?
In deze bijeenkomst staat de kwaliteit van de toetsing centraal. Hoe sluit je aan bij de kwaliteitscriteria voor de verschillende toetsvormen die binnen je academie/opleiding worden gebruikt?
Bijeenkomst 4: Feedback-/ toetscyclus
Hoe ziet de feedback- en toestcyclus eruit binnen je eigen academie c.q. opleiding? En hoe werkt die cyclus? Dat zijn vragen die we tijdens de vierde bijeenkomst verder onderzoeken en beantwoorden.
Bijeenkomst 5: (peer)assessment
De laatste bijeenkomst staat in het teken van het ‘(peer)assessment’.
Tijdens de hele cursus werk je aan je BKE-dossier. Dit dossier bestaat uit twee opdrachten:
1. Uitvoeringsopdracht
Dit is een tastbaar resultaat dat direct toepasbaar is in de dagelijkse toetspraktijk van de AHK, zoals:
- Een bijgewerkte beoordelingsstructuur;
- Een scholingsinitiatief georganiseerd voor collega's;
- Voor docenten die theoretische vakken geven, kan dit een herzien tentamen zijn.
2. Reflectieopdracht
Dit is een korte reflectie op je eigen handelen en deskundigheidsontwikkeling op het gebied van toetsen en beoordelen.
Je rondt de module af met de assessmentsessie (bijeenkomst 5). Voorafgaand aan deze bijeenkomst zorg je dat beide onderdelen van je BKE-dossier zijn ingediend in de digitale leeromgeving. Tijdens de bijeenkomst ga je met elkaar in kleine groepen de dossiers behandelen. Dit doe je op basis van de landelijk vastgestelde BKE-eisen voor het kunstonderwijs.
Het assessmentteam bestaat uit je mededeelnemers (peers), interne (AHK) assessoren die beschikken over een seniorkwalificatie examinering en de opleiders. De bijbehorende rubric voor de eindbeoordeling wordt ingevuld door mededeelnemer, assessor en opleider. Deze beoordelingen samen vormen de eindbeoordeling van de module.
De landelijk vastgestelde BKE-eisen vind je hier: link
Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid
Deze module is een verplicht onderdeel voor het behalen van je Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid (BDB). Ben je al in het bezit van een BDB? Dan hoef je deze module niet meer te volgen.