Inclusieve leer- en werkomgeving
Hoe creëren we in de AHK een inclusieve leer- en werkomgeving? Deze module is voor alle docenten aan de AHK die willen werken aan, én leren over een meer inclusieve werk- en leeromgeving. Dit is een actueel vraagstuk waar docenten een belangrijke rol in spelen. Je ontwikkelt vaardigheden en bouwt aan je zelfvertrouwen om inclusief leren en werken te faciliteren.
Na het volgen van deze module:
- Heb je nieuwe inzichten verworven en/of bestaande inzichten aangescherpt met betrekking tot het creëren van een inclusieve werk- en leeromgeving, waarmee je je eigen visie sterker kunt ondersteunen;
- Heb je je eigen werkpraktijk geanalyseerd en verbonden met de aangereikte methodieken en theoretische kaders;
- Beschik je over praktische hulpmiddelen die je direct kunt toepassen in je eigen professionele praktijk;
- Heb je je eigen werkpraktijk en die van je collega's vanuit diverse perspectieven beschouwd en daarvan geleerd.
- Beschik je over een waardevol netwerk van collega's binnen de AHK die zich ook bezighouden met vraagstukken rond sociale veiligheid en inclusiviteit.
Praktische informatie
- Deze training is voor alle docenten met een aanstelling bij de AHK en een actieve lespraktijk, zodat je de opgedane kennis meteen toe kan passen;
- Ziet je praktijk er op dit moment anders uit maar denk je dat deze training wel bij je past, neem dan vooral contact op om te overleggen over de mogelijkheden;
- Ben je gastdocent? Overleg met je contactpersoon welke mogelijkheid er is voor deelname.
- Deze module is verplicht voor het behalen van de Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid (BDB).
- De studiebelasting is 30 uur inclusief zelfstudie.
- De leervorm van de training is gemixt, groepsonderwijs op locatie wordt afgewisseld met individuele gesprekken, samenwerking en zelfstudie. De voertaal van de training is zowel Nederlands als Engels.
De module duurt in totaal elf weken en er zijn in totaal vijf bijeenkomsten:
De data voor de voorjaarseditie hieronder zijn onder voorbehoud bij genoeg interesse.
Startmoment 2 - de bijeenkomsten zijn op woensdagochtend van 9.30 tot 12.30 uur.
- 29 januari 2025
- 5 februari 2025
- 5 maart 2025
- 2 april 2025
- 9 april 2025
De groep bestaat uit maximaal 15 personen en bestaat uit AHK docenten van verschillende academies en opleidingen.
Voor vragen neem contact op met coördinator Esra Diekmeijer (didactiek@ahk.nl)
Inhoud van de module
We starten plenair met een kennismaking en het delen van de leervragen die er spelen in je werkpraktijk met betrekking tot inclusie.
Daarna volg je met de hele groep twee trainingen (sessies) van de Inclusivity Pathway Training* (IPT). De IPT is speciaal ontwikkeld om mensen te helpen bij het ontplooien en versterken van vaardigheden om inclusieve leer- en werkomgevingen te faciliteren. Die omgeving kan één-op-één zijn, in een groep, op de werkvloer, persoonlijk of in de klas. De activiteiten die tijdens de training worden gebruikt komen uit verschillende disciplines: theater, cognitieve psychologie, psychodrama, etc. Hier vind je meer informatie over IPT: https://www.inclusivitypathwaytraining.com/
Vervolgens ga je zelf werken aan een opdracht waarin je je eigen lespraktijk verbindt met onderdelen van de IPT.
In de groep zoek je een collega/maatje en je bezoekt een les van elkaar. Jullie bevindingen bespreek je daarna met elkaar.
Gebaseerd op de IPT-trainingen, heb je een eigen oefening ontwikkeld die je kan uitvoeren in je eigen werkomgeving. In deze sessie komen we samen met alle deelnemers om de oefeningen uit te voeren en hierop te reflecteren. Zo werk je aan de uitbreiding van je toolbox om inclusief te kunnen werken.
Tijdens dit gesprek vormen je eigen vragen, leeropbrengsten en bevindingen de leidraad. Het gesprek is met de docent van de module. Het gesprek vindt online plaats en duurt maximaal een uur.
Je levert een digitaal dossier in, gebaseerd op de activiteiten die je tijdens de module hebt gedaan.
De module wordt gezamenlijk afgesloten. Je deelt je leeropbrengsten via de Story Circle Method van John O’Neal. Deze methode faciliteert het groepsproces en wordt opgebouwd rond verhalen en persoonlijke ervaringen.