Raad van Toezicht
De Raad van Toezicht is belast met het uitoefenen van toezicht op de rechtmatigheid en doelmatigheid van het beleid van het College van Bestuur. De Raad van Toezicht is werkgever van het College van Bestuur en geeft het College advies. Als toezichthoudend orgaan dient de Raad zich uit te spreken over onder andere de begroting en de jaarrekening, de statuten, het bestuursreglement en het instellingsplan.
De taken en bevoegdheden van de Raad van Toezicht zijn vastgelegd in het Reglement Raad van Toezicht, dat ook de benoeming, bezoldiging en het functioneren van de Raad beschrijft. Benoeming in de Raad van Toezicht geldt voor een periode van vier jaar, met de mogelijkheid van één herbenoeming voor nog eens vier jaar.
De wijze waarop de Raad van Toezicht zijn toezichthoudende taken uitvoert is verwoord in het toezichtkader en de toezichtvisie.
Contact: Roos Eijsten, secretaris RvT, roos.eijsten@ahk.nl
Samenstelling Raad van Toezicht
Jan Anthonie Bruijn
Hoogleraar Immunopathologie Universiteit Leiden (voorzitter)
Clayde Menso
Directeur ITA (vicevoorzitter)
Edwin van Huis
Directeur Naturalis
Amber Kortzorg
Presentator en journalist
Henk Pijlman
Toezichthouder in de publieke sector
Carla van der Weerdt-Norder
Toezichthouder in de financiële sector
Commissies Raad van Toezicht
De auditcommissie van de Raad van Toezicht is belast met het toezicht op het College van Bestuur op het gebied van interne risicobeheersings- en controlesystemen en financiële informatieverschaffing. Daarnaast fungeert de auditcommissie als aanspreekpunt voor de externe accountant, wanneer deze onregelmatigheden constateert in de inhoud van financiële berichten, anders dan de jaarrekening. De auditcommissie adviseert de Raad van Toezicht over de aanstelling van de externe accountant en rapporteert jaarlijks over diens functioneren.
De auditcommissie bestaat in beginsel uit drie leden uit de Raad van Toezicht.
Download het reglement Auditcommissie Raad van Toezicht (PDF)
De remuneratiecommissie van de Raad van Toezicht ondersteunt de Raad door voorbereidende werkzaamheden te verrichten bij de (her)benoeming van leden van de Raad van Toezicht en het College van Bestuur, het te voeren bezoldigingsbeleid en de bezoldiging van de individuele leden. De commissie stelt hiertoe selectiecriteria en benoemingsprocedures op, en beoordeelt het functioneren van de leden van de RvT en het CvB. Tevens stelt de commissie een remuneratierapport op.
De remuneratiecommissie bestaat in beginsel uit twee leden, onder wie de voorzitter van de Raad van Toezicht.
Download het reglement Remuneratiecommissie Raad van Toezicht (PDF)