Voor het inloggen op MyAHK gebruik je je AHK account. Voor een goede beveiliging ben je verplicht een zogenaamde tweestapsverificatie te doorlopen. Hiervoor gebruik je de NetIQ app.
Tweestapsverificatie instellen met de NetIQ app
Doorloop de volgende stappen voor het inrichten van tweestapsverificatie (ook wel MFA of multi factor authenticatie):
1. Installeer vanuit de App Store de App “NetIQ Advanced Authentication” (voor iPhone: versie iOS 10.0 of hoger) of de Google Play store (voor Android 9.0 of hoger)
2. Ga naar https://register.account.ahk.nl op je PC/Mac
3. Log in - als nieuwe MFA user kom je uit bij de QR-code instructiescherm
4. Klik op "ga verder" onderaan het instructiescherm
5. Open de app van stap 1
6. Accepteer de voorwaarden en de notificaties
7. Stel een pincode in
8. Klik rechtsboven op + (eerste keer gebruik van je camera toestaan)
7. Scan de QR-code - deze wordt groen gevinkt in je camera scherm
8. Vul een naam bijv. AHK-MFA in in de app voor deze authenticatie
9. Druk op Bewaar
Et voila! de tweestapsverificatie registratie is succesvol
En nu de nacontrole:
10. Sluit je browser
11. Open je browser
12. Ga naar https://myahk.nl
13. log in met je AHK gebruikersnaam en wachtwoord
14. Kijk nu op je mobiele telefoon voor de ontvangen notificatie
15. Klik op Accepteren
16. Het proces wordt afgerond met een groen vinkje op de pagina.
Nu ben je succesvol ingelogd.
Niet gelukt? probeer dan het volgende:
1. Verwijder de App volledig van de smartphone (NB. alleen sluiten is niet voldoende)
2. Begin opnieuw bij stap 1 hierboven
3. Indien nodig neem contact op met helpdesk@ahk.nl of bel ons op 020 527 7752 en graag de volgende info leveren: het model van de telefoon, het besturingssysteem, gedetailleerde foutmelding en screenshots.
Foutmeldingen bij installatie:
Wordt de QR-code van de authenticator niet geaccepteerd, druk dan op F5 en probeer nogmaals de QR-code te scannen. Je krijgt dan een nieuwe QR-code en weer 2 minuten de tijd om het in te scannen.
Error 0 bij Android bij installatie van de NetIQ app betekent een herinstallatie van de NetIQ app.
Base 64 error bij IOS: probeer eerst de pagina te verversen met de authenticatie QR-code ( F5 ) en probeer het meermaals. Werkt dat niet, dan betekent dat een herinstallatie van de NetIQ app nodig is.
Bekijk de instructievideo
Inloggen met een nieuwe of andere telefoon
NetIQ op een nieuwe/andere telefoon:
Bij een nieuwe telefoon en het overzetten van je data van de oude telefoon is vaak wel de NetIQ app overgezet maar de zogenaamde “verificateur” is dan niet overgezet.
Volg dan deze stappen:
1: Log in op de register.account.ahk.nl pagina op een computer
2: Ga naar de linker kolom voor de App en klik op “Ga verder”
3: De NetIQ app heb je al dus klik direct op “Ga verder”( hier zie je 2 QR-codes Android en iPhone)
4: Als je “Ga verder” hebt geklikt krijg je een enkele QR-code te zien dat is de verificateur.
5: Pak je Mobiel, log in op de NetIQ app en klik op het + teken en scan op de PC de verificateur dat is de enkele QR-code.( klik F5(refresh) als de 1ste keer niet lukt).
6: Als alles goed gaat wordt deze groen afgevinkt.
7: Mocht het niet lukken, verwijder dan de NetIQ app en begin opnieuw.