Sociale veiligheid
De AHK wil een veilige leer- en werkomgeving bieden, want het is van groot belang dat jij met plezier en een veilig gevoel naar je studie of werk kunt gaan. Mocht je een onveilige situatie (hebben) ervaren, dan is het goed om te weten dat je daar niet mee hoeft te blijven rondlopen. Grensoverschrijdend gedrag past niet bij wie we als hogeschool willen zijn, hoe we les willen geven en hoe we willen samenwerken. Er zijn diverse mogelijkheden om ongewenst gedrag bespreekbaar te maken, ook als het gedrag in het verleden heeft plaatsgevonden. De waarden en normen die bij onze hogeschool horen, staan vermeld in onze gedragscode Sociale veiligheid.
Klachtenloket / meldpunt
Wil je als student of medewerker weten waar je met een melding, klacht of vraag over ongewenst gedrag terechtkunt, neem dan contact op met het Klachtenloket. Dit loket is er om jou te helpen bij het vinden van de juiste weg. Met jouw melding, klacht of vraag wordt vertrouwelijk omgegaan. Kijk voor meer informatie op de pagina Klacht of bezwaar of stel je vraag aan klachten@ahk.nl. Wij nemen snel contact met je op.
Ben je een oud-student of oud-medewerker van de AHK en wil je weten hoe je een melding kunt doen over een situatie van langer geleden, dan kun je mailen naar meldpunt@ahk.nl. Uiteraard zal elk bericht zorgvuldig en vertrouwelijk worden behandeld. Je kunt ook terecht bij Mores. Dit is een landelijk steun- en adviespunt voor grensoverschrijdend gedrag in de culturele, creatieve en mediasector.
Het klachtenloket en meldpunt van de AHK verstrekken informatie en faciliteren de route voor het doen van een melding of bij een klacht, bezwaar of beroep. Het klachtenloket en meldpunt behandelen zelf geen meldingen en klachten.
Vertrouwenspersonen
Wil je als student of medewerker jouw ervaring in vertrouwen met iemand bespreken, dan kun je altijd contact opnemen met een van de vertrouwenspersonen van de AHK. Een vertrouwenspersoon luistert naar je, denkt mee over eventuele vervolgstappen, en kan informatie verstrekken. De vertrouwenspersoon is onafhankelijk en doet niets zonder jouw toestemming. Ook als je anoniem wilt blijven, kun je bij een vertrouwenspersoon terecht. Lees meer over onze vertrouwenspersonen.
Melding of klacht
Een ervaring met ongewenst gedrag kun je melden bij een docent, studieleider, leidinggevende, directeur of soms bij het college van bestuur. Een melding wordt in behandeling genomen door een leidinggevende en is laagdrempeliger dan een klacht indienen. Melding en klacht zijn twee verschillende manieren om grensoverschrijdend gedrag aan te kaarten en te laten onderzoeken. Een klacht wordt in behandeling genomen door de onafhankelijke Klachtencommissie ongewenst gedrag. Wil je een klacht indienen over ongewenst gedrag? Dat kan schriftelijk bij de Klachtencommissie. Je kunt je klacht sturen naar secretariaat-klachtencommissie@ahk.nl. Lees hier meer over de werkwijze van de Klachtencommissie.
Aandachtsfunctionaris
Heb je in de privésfeer te maken (gehad) met huiselijk geweld of kindermishandeling, dan kun je terecht bij de aandachtsfunctionarissen van de AHK. De contactgegevens van de aandachtsfunctionarissen vind je op MyAHK (alleen toegankelijk voor studenten en medewerkers). Lees meer over de aandachtsfunctionarissen.
Andere vormen van ondersteuning
Heb je behoefte aan andere vormen van ondersteuning, zoals begeleiding bij praktische of persoonlijke zaken, of individuele training en coaching, kijk dan bij Ondersteuning tijdens je studie voor meer informatie over de studentendecanen en de studentencoach.
Kijk hier voor informatie over sociale veiligheid voor medewerkers