Citizen Data Lab en a.s.r. gaan samenwerken om klantbeleving te verbeteren

Gepubliceerd op

Verzekeraar a.s.r. gaat kennis van het Citizen Data Lab op het gebied van data-analyse inzetten om de klantbeleving te verbeteren. Hiervoor tekenden beide partijen onlangs een samenwerkingscontract. Met behulp van het onderzoek van de studenten van het Citizen Data Lab worden nieuwe inzichten verkregen van maatschappelijk relevante gespreksthema’s. Met deze inzichten kan a.s.r. zijn service en diensten beter aan de huidige behoeften van de klant aanpassen. Het Citizen Data Lab is onderdeel van het Amsterdam Creative Industries Network, een samenwerking tussen de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, de Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool Inholland.

Verzekeraar a.s.r. gaat kennis van het Citizen Data Lab op het gebied van data-analyse inzetten om de klantbeleving te verbeteren. Hiervoor tekenden beide partijen onlangs een samenwerkingscontract. Met behulp van het onderzoek van de studenten van het Citizen Data Lab worden nieuwe inzichten verkregen van maatschappelijk relevante gespreksthema’s. Met deze inzichten kan a.s.r. zijn service en diensten beter aan de huidige behoeften van de klant aanpassen. Het Citizen Data Lab is onderdeel van het Amsterdam Creative Industries Network, een samenwerking tussen de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, de Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool Inholland.

Studenten van het Citizen Data Lab gaan elk kwartaal een project verzorgen op het gebied van Citizen Empowerment voor a.s.r. Citizen Empowerment is het onderzoeksthema van het Citizen Data Lab en gaat over het creëren van inzichten over mensen. Dit gebeurt bijvoorbeeld met behulp van datamining en diepte-interviews. Het kan dan gaan om klanten van een bedrijf, maar ook om inwoners van een stedelijke omgeving. Door de praktische toepassing met behulp van prototypen kunnen de inzichten van de studenten door het bedrijfsleven makkelijk in praktijk worden gebracht.
 
Diverse projecten
De projecten die uit de samenwerking voortkomen zijn divers. Zo doen studenten van het Citizen Data Lab elk kwartaal rond het thema Citizen Empowerment met a.s.r een project. Onderzoekers delen hun kennis op het gebied van data-analyse in workshops. Recent leverde het Citizen Data Lab al een lichtobject op, waarmee a.s.r. intern de klantervaring (op basis van de Net Promotor Score) voor alle medewerkers zichtbaar maakt.

'Deze tijd vraagt erom dat we als bedrijf meer en meer begrip hebben van klantbehoeften. Verzekeraar a.s.r. wil helpen door te doen en gaat daarom deze samenwerking met het Citizen Data Lab aan', aldus Alexander van Loon, adjunct directeur Marketing van a.s.r. ‘Met de inzichten uit het onderzoeksprogramma Citizen Empowerment Tools (CET) wil a.s.r. leren hoe de klantbeleving verder kan worden verbeterd. Ook kunnen wij in een vroeg stadium trends herkennen en daarop inspringen.’

Labcoördinator Wouter Meys van het Citizen Data Lab vult aan: 'Wij helpen a.s.r. graag om de klant beter te begrijpen door middel van inzichten uit datasets. Hierdoor kunnen ze hun service verbeteren. Deze samenwerking is voor ons een kans om kennis te delen en onze theorieën in de praktijk te toetsen.'

Citizen Data Lab
Het Citizen Data Lab onderzoekt hoe burgers op basis van inzichten uit data, hun eigen omgeving vorm kunnen geven. Het lab is verbonden aan het Amsterdam Creative Industries Network (ACIN): het landelijke talent-, kennis- en business netwerk voor de creatieve industrie en ICT-sector. ACIN is een samenwerking tussen de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, de Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool Inholland.


Delen