AHK-alumna en -docent Gabriela Acosta Camacho wint ECHO Award 2019

De winnaars van de ECHO Award 2019, met derde winnaar van links Gabriele Acosta Camacho

Gepubliceerd op

Gabriela Acosta Camacho, alumna van de Master Kunsteducatie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK) en tevens docent aan de AHK, heeft donderdagavond 26 september de ECHO Award HBO 2019 gewonnen. Met deze award versterk ECHO, het landelijke expertisecentrum diversiteitsbeleid, de zichtbaarheid van excellente studenten met een niet-westerse achtergrond en een maatschappelijke missie. Gabriela Acosta Camacho ontvangt de award voor de manier waarop ze diversiteit en inclusiviteit een integraal onderdeel laat vormen van haar onderwijspraktijk. Aan de award is een summercourse aan UCLA, the University of California Los Angeles in de VS, verbonden.

Impact
De jury van de ECHO Award was onder de indruk van de vernieuwende visie van Gabriela op onderwijs, waarbij ze kunst als verbindende factor inzet om een inclusieve leeromgeving te creëren. Uit het juryrapport: “De wijze waarop ze haar ervaringen uit de praktijk weet te vertalen naar aanbevelingen en ontwerpen voor inclusief beleid en curriculumontwikkeling, toont aan hoe ze impact weet te creëren. De jury is ervan overtuigd dat Gabriela met de kennis en inzichten die ze zal opdoen aan UCLA een waardevolle bijdrage zal leveren aan het onderwijs in Nederland.”

Gelijke kansen
Als dansdocent en kunstenaar richt Gabriela Acosta Camacho zich op thema’s als interculturele kunsteducatie, sociaal geëngageerde kunst en inclusiviteit. Ze gaf dansles in de favela’s van Rio de Janeiro en nodigde dansers uit die stad uit voor een intercultureel dansproject tijdens de Floriade in Venlo. Tijdens haar studie aan de Master Kunsteducatie deed zij onderzoek naar intercultureel onderwijs in het voortgezet onderwijs, dat zij presenteerde op de internationale conferentie ‘Qualitative Accountability to Achieve Access, Success and Inclusion in Higher Education’ aan de Haagse Hogeschool.

Samen met medestudent Carmen Lamptey ontwikkelde zij binnen haar master het afstudeerproject Insight Out, waarbij jongeren in een justitiële jeugdinstelling samen met professionele kunstenaars en medewerkers van NGO Young in Prison een korte artistieke film maakten rondom de filosofische vraag: wat is vrijheid? De kunstenaars begeleidden de jongeren bij het vertalen van hun visie op vrijheid naar een artistieke scène waarbij verschillende kunstvormen aan bod kwamen: dans, graffiti, rap en spoken word. Het project zette in op gedragsverandering bij de deelnemers, met de film beogen zij bij te dragen aan voorlichting en debat over de kansen van deze doelgroep.

Over de ECHO Award
De ECHO Award maakt excellente studenten met een niet-westerse achtergrond zichtbaar die zich als wereldburgers bewegen in verschillende contexten en vanuit een maatschappelijke missie kunnen bijdragen aan gelijke kansen voor iedereen. Studenten die in aanmerking komen voor een ECHO Award zijn succesvolle studenten met een niet-westerse achtergrond die zich onderscheiden vanwege hun bovenmatige studieprestaties, grensverleggende instelling, bruggenbouwers kwaliteiten, actieve maatschappelijke betrokkenheid en leiderschap. Het doel van de ECHO Award is om positieve aandacht te genereren voor individuele successen van studenten uit de multiculturele samenleving. De ECHO Award wordt uitgereikt in vier categorieën: HBO, WO, Bèta-techniek en de Loyens & Loeff Law & Tax Award.

Delen