Publicaties van studenten en alumni master Kunsteducatie

Gepubliceerd op

Tijdens de master Kunsteducatie leren studenten gedegen onderzoek doen naar een zelfgekozen interessegebied binnen hun expertise of werkveld. Ook worden zij gestimuleerd om hun onderzoeksresultaten met het werkveld te delen, door ze te presenteren op een (internationale) conferentie of te publiceren als artikel. Onlangs verschenen er verschillende publicaties van studenten en alumni van de master Kunsteducatie in diverse vakbladen en journals.

Multiperspectiviteit bij sensitief erfgoed in de klas
Door de toenemende culturele diversiteit binnen de samenleving groeit de noodzaak om toekomstige leerkrachten te trainen in het stimuleren van multiperspectiviteit bij hun leerlingen, zodat zij verschillende perspectieven begrijpen en zich beter kunnen inleven in een ander. In hun afstudeeronderzoek, dat nu is gepubliceerd in Tijdschrift voor Lerarenopleiders (2020, 3), onderzochten Priya Keet en Harmke Datema-Chang hoe een training bijdraagt aan de manier waarop pabo-studenten multiperspectiviteit stimuleren binnen een lesontwerp over het slavernijverleden van Nederland. 

Transforming images: A collaborative art exercise to debunk biases
Binnen de reguliere docentenopleidingen beeldende kunst en vormgeving in Nederland bestaat nauwelijks aandacht voor anders lerenden, zoals leerlingen met leerbeperkingen. Dit is een gemiste kans omdat kunsteducatie juist meer ruimte en mogelijkheden biedt in het opdoen van kennis en ervaringen voor anders lerenden.
Hanna Salonen en Olav van den Brekel studeerden af met een onderzoek naar de aandacht voor kunsteducatie voor anders lerenden op docentopleidingen, zoals leerlingen met leerbeperkingen. Hun onderzoek is onlangs gepubliceerd in het prestigieuze International Journal of Education Through Art (Volume 16, 3) en is nu te lezen.

'Er liepen mieren in mijn buik’ – theater nabespreken met kinderen 
Hoe laat je kinderen een inhoudelijk en open gesprek voeren over een theatervoorstelling die ze net hebben gezien? Theatermaker/-docent en alumna Nadieh Graumans-Tigchelaar deed hier onderzoek naar, publiceerde dat bij het Lectoraat Kunsteducatie en vertelt erover in een kort interview op onze website.

Lockdown lessen: Online kunsteducatie in tijden van sociale afstand
Toen afgelopen voorjaar het (onderwijs)leven online ging, bereidden onze eerstejaars studenten een grootschalig evenement voor. Toen het land op slot ging, vormden zij hun geplande evenement om tot het online platform lockdownlessen.nl: een database met prikkelende kunstopdrachten die ondanks (of dankzij) sociale afstand kunnen worden uitgevoerd.
Onze studenten Anouk Gielen en Robbert van Hulzen schreven voor Kunstzone over het proces en de resultaten.

Delen