Nieuwe onderzoekspublicatie Teamspelers: CO4-lesgeven in kunsteducatie in het basisonderwijs

Gepubliceerd op

Dit artikel van Melissa Bremmer en Ellen van Hoek beschrijft de kwalitatieve studie van het herontwerpen van een cursus gebaseerd op de Canadese “4CO-lesmethode” voor docenten. Deze methode bestaat uit vier verschillende fasen van co-teaching: co-design, co-execution, co-debriefing en co-reflectie. Door deze manier van co-doceren leerden leerkrachten in het basisonderwijs en in het kunstonderwijs (theater, dans en beeldende kunst) hoe ze samen kunstlessen voor het basisonderwijs konden ontwerpen, hoe ze die als koppel konden uitvoeren en hoe om gezamenlijk na te denken over hun lessen.

De cursus, genaamd "Teamplayers", was erop gericht om deze leerkrachten te leren hoe ze hun kennis en vaardigheden tijdens het ontwerpen en onderwijzen van kunstlessen kunnen aanvullen en zo de kwaliteit van het kunstonderwijs kunnen verbeteren. Deze onderzoeksstudie evalueerde het ontwerp van teamspelers en de studenten 'ervaring met de methode van 4CO-lesgeven met als doel de cursus te verbeteren.

Lees het artikel: https://www.ahk.nl/onderzoek/publicaties/publicatie/teamplayers-co4-teaching-in-arts-education-in-primary-education/

Meer publicaties van het lectoraat Kunsteducatie over co-teaching: 

https://www.ahk.nl/onderzoek/publicaties/publicatie/teamplayers-co-teaching-in-het-kunstonderwijs-in-het-primair-onderwijs/
https://www.ahk.nl/onderzoek/publicaties/publicatie/met-meer-handen-in-de-klas-meer-muziek/
https://www.ahk.nl/onderzoek/publicaties/publicatie/muziekeducatie-doen-we-samen/

Delen