In Kropsdam is iedereen gelukkig

Lammert doet geen vlieg kwaad. Hij woont met zijn sierduiven en zijn beste vriendin Frieda in het Groningse dorpje Kropsdam. Zijn rustige leven wordt ruw verstoord wanneer hij verdacht wordt van een deal met energiebedrijf GreenNow, om een windmolen op zijn land te laten plaatsen. Lammert is zich van geen kwaad bewust: hij wil helemaal niets met windmolens te maken hebben. Toch merkt hij dat het dorp hem anders begint te behandelen. In Kropsdam is iedereen gelukkig, behalve als je pech hebt.

Joren Molter: 'Ik wilde een verhaal vertellen over een groep mensen die zich tegen een individu keert. Ik vind het bizar hoe een groep tot meer in staat is dan een individu en hoe een persoon in zo’n groep sneller over zijn persoonlijke grenzen gaat dan dat hij buiten de groep zou doen. Het verhaal over groepsdruk en buitensluiten is voor mij universeel: het gebeurt in alle lagen van de bevolking en over de hele wereld. Dit menselijk mechanisme fascineert me, en boezemt tegelijkertijd angst in.

In Kropsdam is iedereen gelukkig gaat over een ogenschijnlijk vredig dorp, waar nare dingen gebeuren. Deze film gaat in zekere zin over mijn eigen jeugd in Groningen: Ik ben opgegroeid in een omgeving die veel lijkt op het fictieve Kropsdam. Er heerste veel kortzichtigheid, er was geen ruimte om uit de pas te lopen. Ik zag er dezelfde mechanismen zoals ik in mijn film heb blootgelegd. Het spanningsveld tussen de rust, het pittoreske en daaronder een laag van venijn vind ik fascinerend. Met de camera heb ik die oppervlakkige blik gehanteerd: ik wilde het drama meemaken, terwijl ik tegelijkertijd op afstand bleef. Dat geeft voor mij een gevoel van machteloosheid en het wordt bijna voyeurisme of ramptoerisme.  

Naast het feit dat een film mensen kan vermaken, wil ik met mijn films altijd een statement maken. Of mensen tot andere inzichten leiden. Dit wordt wat mij betreft te weinig gedaan in Nederland en daar wil ik verandering in brengen, met uitgesproken films en een uitgesproken visuele stijl.'

Aanbevelingen

Esther van Driesum, scriptadviseur/coach, Productiehuis BIND: 'BIND heeft de makers tijdens het maakproces leren kennen als uitgesproken, authentiek en samenwerkend. De makers zijn er wat ons betreft in geslaagd om in de film consequent een droogkomische toon te raken. Ze vangen het verhaal effectief en origineel in een aaneenschakeling van levende schilderijen van Groningse landschappen en dorpstaferelen. De actualiteitswaarde van het verhaal zorgt voor een relevante extra laag die nog eens extra kracht wordt bijgezet door het gebruik van non-acteurs, die de film voorzien van een effectieve couleur locale.'

Don Duyns, scenarist: 'In In Kropsdam is iedereen gelukkig doet Joren Molter, op basis van het scenario van Britt Snel, iets heel bijzonders: hij vertelt een schijnbaar simpel verhaal op zo’n manier, dat het een diepere laag krijgt. De eenling die in zijn film een stukje cake eet en daarmee een code overtreedt, staat voor iedereen die geïsoleerd raakt in een kleine gemeenschap. Molter laat dit zien met veel gevoel voor compositie, absurditeit en beeldtaal. Hij heeft een heldere manier van vertellen en is een grote belofte voor de toekomst.'

Jet Smit, studieleider Regie fictie, Nederlandse Filmacademie: 'Met In Kropsdam is iedereen gelukkig hebben Joren Molter en zijn team een bijzondere prestatie geleverd. Met het gebruik van een tragikomisch verhaal met grote totalen hebben ze de lat hoog gelegd en zichzelf en de filmtaal uitgedaagd. Dat Joren als regisseur hierin zijn crew en bijzondere cast van amateuracteurs, authentieke Groningers, heeft weten te inspireren en ervoor heeft gezorgd dat men zijn keuzes vertrouwt, getuigt van vakmanschap. Voor het regisseren van de amateuracteurs zijn diverse technieken gebruikt om tot waarachtig spel te komen; iets waar zeer ervaren regisseurs hun tanden vaak op stukbijten, of niet eens aan durven beginnen. In deze film zijn artistieke risico's genomen. Men heeft deze weten te vertalen naar een gedurfde film met onvergetelijke momenten. De film toont visie en vakmanschap.'

Coen van Zwol, NRC: 'De sterkste fictiefilm van het Keep an Eye Filmfestival is een komedie: In Kropsdam is iedereen gelukkig. Met de trukendoos van de Zweedse grootmeester Roy Andersson – afstandelijke, statische tableaux vivants – schept regisseur Joren Molter met knap gevoel voor timing een vergelijkbare sfeer van droefkomische lulligheid.'

StudentJoren Molter
OpleidingRegie fictie

Delen