Authentieke kunsteducatie: van ideaal naar praktijk

Gepubliceerd op

In 2001 introduceerde lector Kunst- en cultuureducatie Folkert Haanstra in zijn oratie De Hollandse Schoolkunst het concept authentieke kunsteducatie. Tijdens een door de AHK en Cultuurnetwerk Nederland georganiseerde conferentie in november 2011 werden de verdere theorievorming en praktische uitwerkingen van het concept kritisch besproken.

In 2001 introduceerde lector Kunst- en cultuureducatie Folkert Haanstra  in zijn oratie De Hollandse Schoolkunst (Universiteit Utrecht) het concept 'authentieke kunsteducatie'. Hierbij wordt een verbinding gelegd tussen de eigen kunstervaringen van leerlingen buiten school en de zogeheten schoolkunst.

Tien jaar later werden tijdens de conferentie Authentieke Cultuureducatie, georganiseerd door de AHK en Cultuurnetwerk Nederland, verdere theorievorming en praktische uitwerkingen van het concept authentieke kunsteducatie kritisch besproken.

Folkert Haanstra besprak in zijn keynotelezing de kenmerken van authentieke kunsteducatie en zette op basis van onderzoek en praktijkervaringen de voors en tegens op een rijtje.

Rob van Gerwen (Universiteit Utrecht) leerde de aanwezigen met andere ogen kijken naar artistieke authenticiteit. Volgens hem is in de kunst authentiek alles wat maakt dat het publiek de kunstenaar in het werk waarneemt.

Lucy Green (University of London), lijfelijk verhinderd wegens de mist, maar virtueel aanwezig, stelde dat er in de muziekles gebruik moet worden gemaakt van de informele manieren waarop (pop)muziek buiten school wordt geleerd, geproduceerd en verspreid.

Lees een verslag van de conferentie (PDF)

De drie keynotes, en artikelen van Judith Gulikers en Brent Wilson, zijn na te lezen in het themanummer Cultuur + Educatie 31: Authentieke kunsteducatie. De workshops zijn in het verslag beschreven.
Bestel Cultuur + Educatie 31

zie ook
master Kunsteducatie
lectoraat Kunst- en cultuureducatie

Delen