Onderzoeksvoorstel beoordelen in kunsteducatie gehonoreerd

Gepubliceerd op

Het onderzoeksvoorstel over beoordelen in de kunsteducatie dat Folkert Haanstra en Carla van Boxtel (hoogleraar Historische Cultuur en Educatie, UvA en Erasmus Universiteit) indienden bij de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) is gehonoreerd.

Het eenjarig onderzoek 'Assessment in kunsteducatie' gaat in juni van start en maakt een overzicht van internationaal onderzoek naar beoordelingsinstrumenten in de kunstvakken in het primair en voortgezet onderwijs.  Een van de onderzoekers is Talita Groenendijk, docent onderzoek aan de master Kunsteducatie. Het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA) zal de literatuurstudie aanvullen met een beschrijvende inventarisatie van voorbeelden van instrumenten die door groepsleerkrachten in het primair onderwijs gebruikt kunnen worden bij de beoordeling van de culturele ontwikkeling van leerlingen.

Het onderzoek sluit goed aan bij onderzoek naar beoordelingsinstrumenten dat momenteel wordt uitgevoerd bij het lectoraat Kunst- en cultuureducatie waaraan docenten van de vier docentenopleidingen deelnemen. Daarnaast is beoordeling ook het centrale thema in de praktijkonderzoeken van de tweedejaarsstudenten van de master Kunsteducatie.

De NWO verleent subsidies voor overzichtsstudies naar onderwerpen die voor de onderwijspraktijk en het -beleid van belang zijn en waar nog geen overzichtsartikelen van bestaan. In totaal zijn 42 voorstellen voor reviewstudies rond onderwijs ingediend bij NWO, waarvan er tien zijn gehonoreerd.

Meer informatie

Delen