Afronding pilot Co-teaching: ‘Chaos werkt het beste als het vanuit de structuur komt’

Gepubliceerd op

De Breitner Academie, de Academie voor Theater en Dans en de Pabo (HvA) startte afgelopen september samen met partner Mocca een pilot ‘Co-teaching in het kunstonderwijs in het PO’ waarin ze samenwerken aan de kwaliteit van kunstonderwijs. De pilot sluit aan bij de huidige ontwikkelingen in het PO in Amsterdam waarbij de vakleerkracht en de groepsleerkracht samen het leergebied Kunstzinnige Oriëntatie verzorgen. Vanuit het lectoraat Kunsteducatie heeft Ellen van Hoek, lid van de onderzoeksgroep, onderzoek gedaan naar het proces, de resultaten en mogelijkheden van het project. 

22 studenten hebben deelgenomen aan deze pilot, een reactie op één van de aanbevelingen uit het rapport: “Muziekeducatie doen we samen” (Schutte et al, 2016). In dit rapport wordt gesproken over de bevinding dat samenwerking tussen de opleidingsinstituten zorgt voor kennisdeling, kruisbestuiving en een beter begrip van de verschillende werelden en hun taal. Dit komt de uiteindelijke samenwerking van groeps- en vakleerkracht in de klas weer ten goede waardoor de kwaliteit van het kunstonderwijs voor de leerlingen verbetert. Deze uitgangspunten sluiten aan op de ontwikkelingen in PO in Amsterdam. Daarom was MOCCA een belangrijke partner voor de totstandkoming van de pilot.

“We waren eerlijk naar elkaar en hebben hierdoor veel van elkaar geleerd” (student docent BKV) “Als je kunt bewegen dan kan je ook dansen” (student Pabo)

Van september t/m november zijn de studenten van de docentenopleidingen theater, dans en beeldend (AHK) en Pabo-studenten (HvA) gedreven aan de slag gegaan met de opdracht om vanuit de principes van 4Co-teaching een lessenserie te ontwikkelen en uit te voeren in het primair onderwijs. Pabostudenten zijn vanuit een voorkeur voor een kunstdiscipline gekoppeld aan een kunstvakdocent-student. Samen zijn ze de uitdaging aangegaan om vanuit hun eigen vertrouwde praktijk, kennis te maken met de wereld van de ander.

“We zijn als Pabo-ers eens uit onze structuur gehaald en dat was heel vruchtbaar” (student Pabo)

In verschillende scholen in Amsterdam en omgeving hebben kinderen op inspirerende wijze ondervonden wat kunsteducatie kan zijn als het vanaf co-teaching ontstaat. Pabostudenten kregen plots meer vertrouwen in het geven van de kunstvakken, maar werden ook geconfronteerd met methodes en leerstijlen waar ze minder vertrouwd mee waren. Chaos voor de een is een klimaat voor creativiteit voor de ander. Hiernaast kregen kunstvakdocent-student nieuwe tools en inzichten om deze “chaos” te kunnen structureren.

“Klassenmanagement is niet alleen handig, maar werkt ook inspirerend” (student Dansdocent)
“Chaos werkt als het vanuit een structuur komt” (student Theaterdocent) 


Naast het wegnemen van drempels, het beter begrijpen van elkaars vakgebied en vaktaal en het uitwisselen van vaardigheden, waren de studenten ook kritisch. Zo zijn er veel knelpunten en uitdagingen besproken die de implementatie van dit project binnen de opleidingen en het PO bemoeilijken. De pilot is op het moment in de afrondende fase waarin deze knelpunten worden geïnventariseerd. Vervolgens zal er gekeken worden of en hoe het project een vast onderdeel kan worden binnen de verschillende opleidingen.

Delen