- Op een andere manier lopen (translated: Walking a different way), by Hester van Hasselt & Marijke Hoogenboom, in: rekto:verso nr. 69 December 2015 - Januari 2016.
- Geen verbinding zonder besmetting (translated: No connection without contamination) , interview with Dominique Willaert & Jeanne van Heeswijk by Marijke Hoogenboom & Wouter Hillaert, in: rekto:verso nr. 69 December 2015 - Januari 2016
- Van olie naar Graduate School, Hester van Hasselt in conversation with Marijke Hoogenboom for de Theaterschool, 2016.
- Moestuin van het cultuurlandschap (translated: Growing the arts in the cultural landscape), in: ON AIR 2015-16, Amsterdam University of the Arts.
- De nakende school, (translated: The School Unbound) in: rekto:verso nr. 68 Oktober - November 2015
- Künstlerische Forschung in den Niederlanden und an der Amsterdam University of the Arts, in: Frankfurt in Takt 15/2 Künstlerische Forschung.
- Lecture For Every One in Darmstadt Germany, 29 and 30 July 2014.
- Skills of the 21st century (translated: Skills of the 21st Century), in: ON AIR 2014-15, Amsterdam University of the Arts.
- 'Imagine things otherwise', A text for the 10th anniversary of the Hessische Theaterakademie, 7 december 2012
- Beitrag 'Alphabet der Transdiszuplinären Forsung', Graduiertenkolleg Versammlung und Teilhabe, Urbane Öffentlichkeiten und performative Künste, www.versammlung-und-teilhabe.de, 2012 Hamburg Germany.
- 'Het lectoraat is een motor voor innovatie', interview by Moos van de Broek with Nirav Christophe, Marijke Hoogenboom and Pascal Gielen, Theatermaker October 2012, Amsterdam
- Columns ON AIR, views and voices from the Artist in Residence programme at the Amsterdam University of the Arts. Vol. 1, September 2010, Vol. 2 March 2011, Vol. 3 October 2011, Vol. 4 June 2012, Vol. 5 December 2012.
- Christoph Schlingensief: Fear at the Core of Things, Metropolis M, no3 June/July 2012, Amsterdam.
- Land unter in den Niederlanden, Theater der Zeit, Schauplatz Ruhr, January 2012, Berlin.
- Comment vivre ensemble, Notes on Tele_Trust, RTRSRCH, Vol.3 No.2, Amsterdam 2011.
- We doen aan mensen, toespraak uitreiking Prijs van de Kritiek aan de Nederlandse theater- en dansproductiehuizen in Frascati 2011.
- On ignorance, emancipation and the art academy, in: Terry Barrett (ed.), Art works, People respond to contemporary art, Thieme Art, Deventer/Amsterdam 2010.
- Building with blocks, in: Theatre, Dance and Performance Training, Vol. 1(1), February 2010, Routledge, Oxfordshire.
- If artistic research is the answer – what is the question? Some notes on a new trend in art education, in: Victoria Pérez Royo, José Antonio Sánchez (eds.), Practice and Research, Cairon 13, Journal of Dance Studies, Universidad de Alcalá 2010.
- Recht auf Risiko, Theater der Zeit, April 2009, Heft 4, Berlin.
- Pina ist tot, Nederlands Toneelverbond, www.nederlandstoneelverbond.nl, Amsterdam 2009.
- Who is afraid of (art) education? Some indecent proposals, in: Ulrike Melzwig, Marten Spangberg, Nina Thielicke (eds.), Reverse Engineering Education in Dance, Choreography and the Performing Arts, follow-up reader for MODE05, b_books, Berlin 2007.
- Conditions for Research, in: Bertha Bermudez, Scott deLahunta (eds.), Capturing Intention, Documentation, analysis and notation research based on the work of Emio Greco/PC, Amsterdam 2007.
- Together with Alexander Karschnia, Na(ar) het theater, After Theatre?, Supplements to the international conference on postdramatic theatre, Amsterdam 2007.
- Let's suppose the academy is a place for artists…, Preface for AIR#0, a publication to capture the first four years of Artists in residence at the Amsterdam University of the Arts, Amsterdam 2007.
Marijke Hoogenboom
Marijke Hoogenboom is sinds 2012 als lector verbonden aan de Academie voor Theater en Dans (voorheen: de Theaterschool) waar zij het DAS Research (nu: ATD Lectoraat) heeft opgericht. Sinds 2003 is zij daarnaast ook lector voor de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (lectoraat Kunstpraktijk en artistieke ontwikkeling) en leidt het faculteitsoverstijgende Artist in Residence programma AIR. Voordien was Hoogenboom samen met Ritsaert ten Cate betrokken bij de oprichting van DasArts en maakte tot 2001 deel uit van de artistieke leiding van deze internationale master voor theatermakers. Behalve als lector werkt zij ook als freelance dramaturg, curator en adviseur op het gebied van kunst en onderwijs in binnen en buitenland. Zij maakt deel uit van het curatorium van DasArts. Hoogenboom is onder meer lid van de commissie Beurzen van het Prins Bernhard Cultuurfonds en adviseur bij het Fonds Podiumkunsten. Tot 2010 was zij medeverantwoordelijk voor het internationale beleid van de Raad voor Cultuur. Tevens is zij redactielid van het tijdschrift Performance Research en van de boekserie New Dramaturgies van Palgrave. Zij was adviseur voor het Inter-University Center for Dance in Berlin In september 2008 ontving zij van het Nederlandse Toneelverbond de Marie-Kleine Gartman Pen voor theaterbeschouwers en kunstenaars.