Marjolein Harms

Marjolein Harms

Docent dans, muziek, theater, danstheorie, ckv en kunst algemeen/ mentor Vellesan College IJmuiden

Onderzoek: Taal (be)leven(d) in dans

Het versterken van de begripsvorming van woorden bij kinderen uit groep 1 en 2 door middel van dans

Op de foto is een naakte dansende vrouw te zien en een dolfijn, met de tekst in de reggae kleuren rood, groen en geel: Dance, when it hits you, you feel freedom. Voor mij is kunst de ultieme vorm om culturen met elkaar te verenigen. Als je samen danst of theater en muziek maakt, vallen grenzen weg, omdat communicatie door middel van kunstdisciplines universeel en begrijpelijk is voor iedereen. Ook als je verbaal niet kunt communiceren door een taalprobleem kun je elkaar begrijpen door lichaamstaal en muziek. Vrijheid is voor mij, je te kunnen verliezen in je passie, en door middel van deze passie je te kunnen uiten. Je kunt dans en muziek gebruiken om je mening te ventileren tegen de verdrukking in. Het is de weg naar de vrijheid en individuele zelfontplooiing. Samen op weg naar ‘One love, one heart, One people’.

De master Kunsteducatie was voor mij alsof ik een nieuwe wereld binnenstapte. De wereld van het intellect, wetenschap en onderzoek. Ik ben eind jaren 1980 opgeleid aan de dansacademie en kleinkunstacademie waar ik keihard heb gewerkt om ‘uit mijn hoofd te komen’, en me juist weer bewust te worden van natuurlijke impulsen. Je eigen lichaam leren kennen en dicht bij je emoties komen zodat je geloofwaardig kunt performen was het uitgangspunt van deze opleidingen. Bij de master gaat het juist om onderzoek, om bewijzen en om het verwoorden van je bevindingen door middel van een academische schrijfstijl. Dit was voor mij volkomen onbekend terrein. Ik heb een lange weg moeten gaan voor er kwartjes gingen vallen. Na twaalf jaar lang als coördinator en docent aan de musicalopleiding van het conservatorium in Alkmaar te hebben gewerkt, ben ik les gaan geven in het vo. De master heeft mij geholpen deze overstap beter te kunnen maken. De 21st-century skills, het werken met rubrics, het begeleiden van jongeren bij het profielwerkstuk, het lesgeven in kunst algemeen en ckv zijn werkzaamheden waar je op de master de tools voor krijgt aangereikt. Mensen die vanuit het culturele werkveld de overstap naar het voortgezet onderwijs willen maken zou ik de master zeker willen aanraden. Uiteindelijk gaat het erom zoveel mogelijk kinderen in contact te brengen met en te enthousiasmeren voor ons mooie vak...

Back to list
Share